Byggahus.se

Gjuta plint utan att gräva innan?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Tanken var att jag och min syster ska bygga en stuga i fjällen i sommar. Vi har fått tips om att inte gräva något innan vi gjuter plintgrunden eftersom marken består av sten (av modell stor och liten) och har en naturlig och väl fungerande dränering. Om man börjar gräva måste man också dränera vilket kommer att kosta skjortan (det bör tilläggas att vi båda är studenter och tillika fattiglappar).

Alltså: hur mycket vi än skulle vilja har vi inte råd att dränera eller kosta på annan lyx, spartanskt är vår devis.

Frågan är då om detta är en vettig idé. Marken lutar ganska bra, ca en meter i höjd på fem meter bredd. Det är ju helt omöjligt att trycka ner ett armeringsjärn eftersom marken är fylld av stenar huller om buller. Jag vill inte ha ett hus som rasar ihop!!! Hur ska vi göra?

Redigerat 23 mar 2009 15:51
  2. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Jag fattar inte riktigt hur ni menar. Är det så att ni ska bygga ett fritidshus på en stenhäll? Eller är det bara stenigt i marken (som här nere i Småland)? Det behöver inte alls kosta kjortan att dränera ett litet fritidshus! Framför allt inte eftersom ni inte ska ha källare.

Innan vi diskuterar mer vore det bra om ni förklarade mer hur det är tänkt.

Mvh

3. S
    Medlem Nivå 1
    Ja, just ja... Så här var det tänkt: Stugan är en 8x5 meters timmerstomme. Stugan ska ställas upp i fjällvärlden på stenig karg mark i ganska stark sluttning. (som sagt en meters lutning på fem meter). För att spara så mycket pengar som möjligt vill vi göra så lite som möjligt. :)

Vi hade tänkt att gjuta direkt på marken, först en 20 cm hög sula i tre limpor (alltså tre åttameters limpor längst stugans långsida. en per vägg och en i mitten) (om man nu kallar det för limpor) och sedan plintar på dessa limpor. Kan man då gjuta fast armeringsjärn i sulan som man sedan gjuter fast plintarna i?

Förstår du? HUr funkar detta tror du?

4. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Hej!
    Aha. Men behöver ni gjuta dessa limpor? Det borde räcka att mura upp "punktvis" typ på 9 ställen (3 per länga) med lecablock, och så timrar ni på dessa. Timret kan ni fästa i lecablocken (fråga i bygghandeln hur man gör detta på bästa sätt).
    Se till att marken är bra under lecan, å den inte ger med sig när huset är uppfört. Glöm inte tjärpapp mellan timmer och leca.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Hej syster Veronika

Kolla med andra stugägare och lokalbefolkning hur allvarlig tjälen brukar vara. Det finns inget så irriterande som ett perfekt arbete som förstörs av något så uppenbart och vanligt som tjälskjutning. Plintarna kanske måste ned på tjälfritt djup!

6. S
    Medlem Nivå 1
    Vi hade tänkt att dessa "limpor" skulle ta hand om eventuella stenar som skjuter upp av tjälen, alltså att de skulle fördela trycket på plintarna så att inte en plint skjuter medan en annan förblir orörd.

Om man gjuter en sula/limpa kan man väl gjuta fast armeringsjärnet i den som sedan plinten gjuts fast i? Eller är det bara knasigt?

Lecablock?
    Vad kostar det? Vilket förarbete? Kan man verkligen bygga ett hus på något som jag brukar använda när jag förkultiverar mina planter (lecakulor heter ju det iofs)? :)

7. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Hm, jag tycker projektet låter lite vanskligt :surprised:

Som PH2 säger är det ytterst viktigt att "underredet" inte rör sig pga tjälen, hela konstruktionen kan ge sig! Tjälen kan flytta stora stenblock, så ni måste se till att underarbetet fungerar. Kan ni inte be någon tiita på det på plats? Det är ju ännu mer kostsamt om ni får göra om det i efterhand...

Lecablocken tål utan tvekan ert fritidshus, [​IMG] och de är ganska lätta att mura med, men som sagt, det måste vara bra förarbete...

Att gjuta dessa "limpor" med plintar känns omständligt, men det kanske fungerar :confused:

8. A
    Medlem · Nivå 10

Rörligt

Man har i princip två val...

antingen gräver ma ner till frostfritt så plintarna inte rör sig eller så bygger man så "luftigt" att alla direkt på marken att plintarna rör sig tillsammans.

Jag skulle inte oroa mig för att bygga direkt på marken ska stugan vara i fjällmiljö består nog marken i princip av grus och sten, väldigt lite jord.

Timmerhus är väldigt tåliga och historiskt har man nog bara lagt ut lite stenar på marken och börjat bygga...

/ATW

9. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!!!

Det känns så bra att få lite expertishjälp :)

Arne TW: Vad menar du med ..."eller så bygger man så "luftigt" att alla direkt på marken att plintarna rör sig tillsammans."

Menar du att plintarna ska gjutas direkt på marken eller att de ska gjutas fast i sula?

10. A
    Medlem · Nivå 10

Luftigt

Ett av problemet med tjäle är de olika plntarna rör sig olika... dvs om en sitter under huset dit det tar en stund för kylan/tjälen att ta sig medan mer utsatta plintar rör sig tidigare.

Om marken är likartad och kylan kommer åt plintarna på ett likartat sätt kommer de att röra sig likartat dvs man får inga förskjutningar.

I de äldre hus jag sett så har man i princip bara lagt stenar på marken och börjat bygga... och det verkar ju ha fungerat.

Det man ska fundera på är hur man förankrar sitt hus, det går ju att bygga så man tillåter lite rörelser i grunden.

11. P
    Medlem Nivå 1
    Jag håller inte riktigt med ArneTW. Jag har aldrig varit med om att ett antal plintar rört sig på samma sätt utan i regel så är det tvärtom. Minsta lilla lutning på marken eller svackor eller olika jordmån gör att plintarna skjuter upp i olika takt. Det enda som går att helt lita på är berg i dagen eller något som är lika extremt torrt. Det är inte för att det var kassa snickare förr i tiden som de flesta gamla kåkar inte har en enda rät vinkel.
    Timmerhus har en tendens att sprätta lös knutar om det rör sig för mycket. Jag har på mitt ansvar att underhålla företagets timrade fjällstuga som står i en torr södersluttning som består av sten och grus. Den första åtgärden som var aktuell då jag började var att hissa upp stugan, rikta upp tippade plintar som var nedgrävda en meter och justera höjden på andra.
    Gör ett ordentligt underarbete, spara in på ngt annat, och njut av stugan utan oro för tjälskador.