Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gjuta plint på berg

1. B
    Medlem · 20 inlägg

Brandspec

Medlem
    Jag har precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt. Vissa plintar vilar på berg (borrade dubb fi12).

Nu till min fråga: Berget lutar och är ojämt på alla ställen där jag skall ställa gjutrör. Är det bäst att figursåga gjutrören så att de följer bergets kontur eller ska jag först gjuta en betongklack som jag avjämnar och sedan ställer ett "okapat" gjutrör på? Tanken är att betongklacken får brinna klart innan gjutröret ställs på plats (=gjutskarv).

Att figursåga gjutrören är verkligen inte lätt, pappen är väldigt tjock samtidigt som det är svårt att få bra passform mot berget. Bra passform är ju viktigt annars flyter ju betongen ut. Man kan i och för sig spackla runt gjutröret mot berget med gipsspackel. Allt detta tar lång tid.

Det verkar mycket enklare att först gjuta en betongklack som man sedan ställer gjutröret på. Dock går det åt mer betong med detta förfarande.

Hur skulle ni gjort?

/John

2. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 902 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Är berget som plinten skall stå på synligt ?

Om så är fallet så tycker jag att du kan hoppa över plinten. Borra hål i berget och gjut fast stolpskon direkt i berget istället och gör en träpelare upp till det som plinten skulle stöttat.

Så gjorde vi när vi byggde vår altan över frilagt berg. Det gäller att vara försiktig när man borrar hålet så att det hamnar rätt men sedan gick det som en dans.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 17 inlägg

lilebror

Medlem
    Ett sltrnativ är ju annars att du borrar ner ett armeringsjärn i berget där du vill ha plinten som sticker upp en bra bit. sen lägger du en stor klick betong som du ställer röret i.
    Låter det brinna och sen gjuter du som du hade tänkt dig. Fast jag tykcer att roli har en bättre idé.

• Laddar…
  4. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    Jag gjöt sex plintar i höstas som alla vilade direkt på berget. Förankrade med ett par armeringsjärn precis som du avser att göra. Sedan skottade jag helt enkelt upp jord och sten runt rören och byggde en enkel ställning för att hålla dem på plats innan jag fyllde dem med betong. Vill minnas att jag skar till rören lite grovt i botten för att få aningens bättre passform.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 27 inlägg

bregje

Medlem

ojämn!

Hos oss är det också ojämnt :)! Borrade och använde stolphållare. Blev hur bra som helst[/B]:)

6. I
    Anonym
    Om du stöttar upp pappröret (=formen) i lod utan att passa det till bergytan och sen häller i trögflytande btg. så rinner den visserligen ut runt om i botten, men har du gjort ett stopp av grus, så rinner det inte långt. Det kommer inte att se snyggt ut (men funkar) och du kan skrapa undan gruset och jämna till ytan med ett träbrett efter någon timma (beroende på temperatur vid gjuttillfället) till konform och skrapa bort resten om det ska vara synligt.

7. B
    Medlem · 20 inlägg

Brandspec

Medlem

Har redan borrat...

Det var en smart idé att sätta stolpskon direkt i berget! Dock har jag redan borrat hål för förankringsjärnen och dom hålen ligger inte på en linje vilket gör att den lösningen faller.

Plintarna skall någon gång i framtiden bära en utbyggnad vilket gör att betongplintar passar bättre än trästolpar ur bärförmågesynpunkt.

Jag kommer att följa Lilebrors råd att först lägga en betongklick och ställa röret i, låta det brinna sedan naja fast plintens armering i förankringsjärnen och sedan fylla gjutröret till rätt nivå.

Tack för all input! Nu är det bara att hoppas våren kommer på riktigt så att man kan sätta igång att gjuta utan att behöva köpa tillsatsmedel till betongen.

/John

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.