Hej.
Jag ska gjuta en plint till flaggstång. Nu har jag jordvärme nedgrävt i hela trädgården vilket gör att det är tjäle i backen under vintern. Jag grävde lite nu i slutet av april och kommer ner ca 35 cm innan det är stenfruset i marken.
Går det gjuta en plint även om man inte kommer ner till frostfritt?

MVH Kristofer

Du vill nog ner till frostfritt... annars kommer tjälen trycka upp din flaggstång...

35 cm är litet för ett flaggstångsfäste om det inte är en liten flaggstång.

/ATW

A ArneTW skrev:
Du vill nog ner till frostfritt... annars kommer tjälen trycka upp din flaggstång...

35 cm är litet för ett flaggstångsfäste om det inte är en liten flaggstång.

/ATW
När tjälen släpper kan jag ju gräva ner till metern som behövs.. Men det lär ju bli frost nästa år igen..

Häll i en säck kol och tänd på det så kan du gräva klart imorgon

• Gilla
hus520
  • Laddar…
A ati skrev:
Häll i en säck kol och tänd på det så kan du gräva klart imorgon
Tänkte mest hur det blir nästa vinter? Kommer tjälen skjuta upp plinten? Jag har tyvärr ingen bra plats att ställa flaggstången pga jordvärmen..

Jag vet inte hur stort fundament du behöver till en flaggstång. Men när tjälen gått ur backen kan du ju gräva djupare som du skrev å gjuta fundamentet. Å sen kan du ju gräva upp runt om och lägga styrofoam eller motsvarande för hindra att tjälen går in å trycker upp den. Borde räcka att lägga en 100's styrofoam typ 120cm ut ifrån fundamentet runt om. Sen lägga jord över å ny gräsmatta eller va de nu är för ytskikt.

När jag fick en flaggstång i present grävdes det bra djupt för fundamentet här i Sthlm. Jag mätte inte men det var säkert 100-120 cm djupt.

A ArneTW skrev:
litet
Glöm inte att plintbotten blr bli stor och absolut plan, dvs inte rundt utgrävd i botten.

Tror heller inte det är optimalt att ställa flaggstången uppepå jordvärmeslangen...

Det kanske funkar men jag skulle oroa mig.

/ATW

Tomture61
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sluta gräv , använd jordborr .
[länk]
Fast det kanske känns jobbigt att åka hela vägen till skåne då han enbart säljer på plats :)

Tomture61
N Nizztos skrev:
Fast det kanske känns jobbigt att åka hela vägen till skåne då han enbart säljer på plats :)
Såg det efteråt , men en förbenat bra jordborr , med ett skär i början (y)

Jag gjorde som någon skrev, hällde i en påse grillkol och tände på. Det låg och glödde i hålet under natten och dagen efter kunde jag gräva mej ner till en meter. C:a 60 cm ner var det sen ingen tjäle som jag oroade mej för..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.