LoweW
Hallo,

Ska bygga ett ~3x4 m oisolerat trädgårds- & cykelskjul/vedförråd i lösvirke. Hade först tänkt använda mig av 9st betongplintar och bygga bjälklaget i två fack. Det kanske blir överkonstruerat för golvhöjden skulle bli strax över 32cm ovan mark. Bara betongplintarna går på 1250 kr och sedan plus någon tusenlapp eller två för bär- & golvreglarna, golvplankorna och skruv till det.

Jag har en hel del bergkross 0-60 mm över på uppfarten så jag funderar på om jag istället bara ska gräva ut ~15 cm av jorden som ligger där nu, fylla på med 10 cm bergkross och sedan gjuta en 10cm tjock betongplatta med armering istället? Jag övervägde att köpa betongplattor för 25 kr/st men då kvarstod kostnaden för bär- & golvreglar etc och jag måste ändå gjuta fast en stolpe då vi har mycket vind här.

Gjuter jag blir det 1,5 kubikmeter betong vilket motsvarar ~26 st betongsäckar som jag kan få för 950kr. En tombola och två starka kompisar har jag redan. Så säg ungefär 1750 kr för en komplett grund med betong.

Men räcker 10cm betong & bergkross för ett "litet" skjul? Funderar på om tjälen kommer påverka? Bor i Halland.

Har bara gjutit en 100x80 cm platta innan till LLVPn innan men den stod på redan på bra grund så det var bara att gjuta.

TL;DR:
  • Betong blir billigast. Funkar en 10 cm tjock betongplatta med 10 cm bergkross som en bra grund utan att tjälen förstör den?
  • Borde jag överväga någon annan slags grund istället?

Tack på förhand!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En säck ger 13liter.
Så du behöver 115säckar för att få 1.5m3 vilket borde ändra kalkylen lite.

Annars är det ett bra alternativ.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
A atomlab skrev:
En säck ger 13liter.
Så du behöver 115säckar för att få 1.5m3 vilket borde ändra kalkylen lite.

Annars är det ett bra alternativ.
Oj, ja j*vlar i havet vad fel jag hade. Det ändrar ju såklart kalkylen helt och hållet!

Ett annat allternativ är att gräva ner 20cm. Och sedan gräva ytterligare och gjuta egna plintar, 6 till 8stbbirde räcka. På med markduk. Makadam och sedan 145 tryckt virke som vilar på plintarna. Då borde skjulet bli bara sticka upp dryga 5cm.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Dubbelkollade allt och märkte att jag utöver åtgången på betong räknat fel på volymen som behövs. Det är 1,2 och inte 1,5 kubikmeter. Men det hjälper inte riktigt ändå.

LoweW
A atomlab skrev:
Ett annat allternativ är att gräva ner 20cm. Och sedan gräva ytterligare och gjuta egna plintar, 6 till 8stbbirde räcka. På med markduk. Makadam och sedan 145 tryckt virke som vilar på plintarna. Då borde skjulet bli bara sticka upp dryga 5cm.
Det skulle nog gå. Men blir inte spännvidden på 3 m lite väl långt för en 145 mm regel även för ett skjul?

Gör 9 plintar istället och gör du sedan golvet med 120x45 liggande.

Dvs 3st i fram och bakkant. Och sedan 3 extra upplag i mitten på sidorna och en i mitten av skjulet.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Räknade på materialkostnader för bär- & golvreglar och golv i samband med plint- & markskruvsgrund vilket blev ~3886 kr plus plintar eller markskruvar för ~1250 kr samt spik/skruv som jag inte räknat med.

Så det billigaste blir faktiskt betong, konstigt nog. Möjligt att det går att hitta billigare virke hos några snickerier men även vid ~15% prisskillnad pratar vi om några hundralappar.

Har ritat upp förrådet nu iallafall och kanske skapar en ny projekttråd när det väl bär av för gjutning.

• 3D-ritning av trästomme för byggnation, inkluderar måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Räknade på materialkostnader för bär- & golvreglar och golv i samband med plint- & markskruvsgrund vilket blev ~3886 kr plus plintar eller markskruvar för ~1250 kr samt spik/skruv som jag inte räknat med.

Så det billigaste blir faktiskt betong, konstigt nog. Möjligt att det går att hitta billigare virke hos några snickerier men även vid ~15% prisskillnad pratar vi om några hundralappar.

Har ritat upp förrådet nu iallafall och kanske skapar en ny projekttråd när det väl bär av för gjutning.
Blev detta projektet verklighet?

Hade gärna tagit del av inspirationsbilder och ritningar för går i samma tankar 😊

LoweW
P Paradgatan skrev:
Blev detta projektet verklighet?

Hade gärna tagit del av inspirationsbilder och ritningar för går i samma tankar 😊
Det är på gång 👍Har lagt 150 mm makadam och börjat så smått med gjutformen. Fick offert på ca 9000kr för betongbil med "vibbfri"-betong som kommer framåt mars-april.

Kommer göra klart ritningen innan dess och ladda upp. Men det är fritt fram att ta inspiration från min ritning tills dess!

• Arkitektoniska ritningar av en byggnad eller konstruktion. Planvy, sektioner och fasad med mått och skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.