434 läst · 6 svar
434 läst
6 svar
Gjuta platta till hönshus?
Jag behöver bolla lite ideér om hur jag ska gå till väga när jag ska gjuta en platta till vårat hönshus.
Huset kommer att bli ca 230x300
Jag funderar på att göra en ram av lecablock som sen isolera med frigolit och armeringsjärn på. Grovsingel som botten. Detta för att spara in lite pengar.
Mina frågor:
Måste det vara ett utrymme mellan frigoliten och lecablocken? Isåfall hur stort?
Hur tjockt bör betongen ovanför frigoliten vara?
Jag tänkte också få dit ett avloppsrör så att man lätt kan storstäda 2 ggr/år, något jag bör tänka på?
Otroligt tacksam för tips
Huset kommer att bli ca 230x300
Jag funderar på att göra en ram av lecablock som sen isolera med frigolit och armeringsjärn på. Grovsingel som botten. Detta för att spara in lite pengar.
Mina frågor:
Måste det vara ett utrymme mellan frigoliten och lecablocken? Isåfall hur stort?
Hur tjockt bör betongen ovanför frigoliten vara?
Jag tänkte också få dit ett avloppsrör så att man lätt kan storstäda 2 ggr/år, något jag bör tänka på?
Otroligt tacksam för tips
En sån grund tycker jag du kan göra utan isolering eller kantbalk, enklast är ju att dra rör och el först, bygga en ram av 23*100 brädor, montera golvbrunnen/spygatten, armera med armeringsmatta och gjuta en ca 7-10 cm tjock betongplatta
Okej! Det är lite överkurs att isolera i plattan? Tänkte isolera väggar och tak. Hur fäster jag golvbrunnen?F fribygg skrev:
Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.
Jag tror inte du behöver fästa golvbrunnen om du blandar betongen själv och fyller formen med skottkärra, men det är inte fel att sätta brunnen i ett par skyfflar jordfuktig betong dagen innan du gjuter själva plattan.
Jag tror inte du behöver fästa golvbrunnen om du blandar betongen själv och fyller formen med skottkärra, men det är inte fel att sätta brunnen i ett par skyfflar jordfuktig betong dagen innan du gjuter själva plattan.
Okej! Tack för svar!F fribygg skrev:Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.
Mellan betongplatta och trä så måste det det vara en slags spärr eller kan man fästa regeln direkt på betongen?
Och när det gäller elen ska den ju anslutas hos grannen. Det är sen gammalt här på byggahus 😂.F fribygg skrev:Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grovlek på Ballast till att gjuta platta
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta till attefallshus samtidigt med bostadshuset?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Högt grundvatten, gjuta platta till attefallshus
Fritidshus -
Gjuta platta till befintligt plåtgarage + markarbete. Tips och idéer sökes
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta till trädgårds- & cykelskjul/vedförråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus