Byggahus.se

Gjuta platta skånelänga

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi hade nyligen en vattenläcka i vårt kök och när försäkringsbolaget skickade ut en byggfirma för att ta bort köksinredning och golv så visade det sig att plattan under golvet var väldigt tunn (mestadels <5cm), inte armerad, inte isolerad och sprucken på flera ställen.
    Byggfirman föreslog att vi skulle armera ett lager flytspackel för att få det jämt inför golvläggning. Vi ansåg att detta skulle vara en relativt kostsam lösning för väldigt lite vinning så bestämde vi istället oss för att knacka upp plattan, gräva ut och göra allt ordentligt. Under plattan visade det sig vara bara jord/grus och stora stenar som man antagligen inte orkat flytta vid originalgjutning. Utgrävningen har resulterat att vi är 0-40cm under marknivå beronde på vilken sida av huset jag mäter på.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200504_201509817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200504_201518737.jpg

Nu söker jag lite tips angående hur långt man ska gå för att göra det "ordentligt". Min nuvarande tanke är att göra följande:
    1. packa och jämna ut jord/grus
    2. byggplast på hela ytan + upp utmed kanterna vid grundmuren
    3. 100-150mm isodränplattor/isodränkross
    4. 200mm cellplast (osäker på vilken gradering man ska använda, s80/s100/s150?)
    5. vattenburen golvvärme
    6. armering (igen osäker på vilken tjocklek man ska använda sig av?)
    7. 100mm tjock platta (än en gång osäker på betongkvalitet och tjocklek men misstänker att betongfirman kan assistera med det)

Så specifikt undrar jag:
    1. låter detta "rätt"?
    2. Någon som har erfarenhet med isodränkross vs isodränplatta?
    3. Vilken gradering bör jag ha på cellplast?
    4. Vad borde jag ha för armering?
    5. Letade lite efter distanser till armering men hittade inte så mycket, har dessa något namn jag kan söka efter?

Tacksam för tips,
    Robin

2. S
    Medlem · Nivå 7
    Rätt och rätt man kan tänka på flera sätt.
    jag hade försökt få jämna lager så konstruktionen ser likadan ut i genomskärning överallt, men ser att med ett par av de större stenarna är det kanske inte helt lätt så då får man jobba runt det.
    Lite beroende påvad ditt hus ligger på för mark så hade jag tagit ut så mycket av det fina materialet som möjligt, kört in tvättad makadam ev lagt en markduk och så gjutit på det, skippat isodränen alltså.
    Sedan undrar jag hur du tänker med plasten, den kommer ju hålla fukten både inne och borta. den hade jag skippat, men hade lagt dubbel plast överallt där du går emot befintliga konstruktioner, grundmurar och där runt spisen, så kan det röra sig lite utan att dra med sig det gamla... typ.
    Dubbla nät känns väl rimligt, det blir ju mest mot sprickor, NPS500 är väl ganska standard
    Det heter armeringsdistans, plastfötter som kan se lite olika ut och brukar ha 2 olika höjder, sätt dem på samma ställe på näten bara så det blir slätt (nätet har ju en hög och en låg del) Borde säljas på samma ställe som har nät.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar Svanteman.
    Absolut, finns fler sätt än ett. Som du påpekar så är det ju en hel del stenar som sticker in i rummet från grundmuren, är lite osäker på hur jag ska isolera runt dessa, men min nuvarande tanke är att försöka få till något liknande: https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-cement-mellan-grundmur-o-cellplast.73998/ med hjälp av EPS cement.

Ja, som jag förstår det så är makadam det mer typiska valet. Min tanke med isodrän/isodränkross var att slippa skyffla in makadam men kanske är värt det extra arbetet om prisskillnaden är tillräckligt. Har du någon erfarenhet med isodrän? Som jag har förstått det så räcker det mer 100mm isodrän för att vara kapilärbrytande samt att det även är isolerande. Man brukar annars ha närmare 200mm makadam, och får som jag förstår det då inte den isolerande effekten av isodrän, vilket antagligen leder till att tjockare lager cellplast behövs.

Tanken bakom plasten kom från en annan tråd men vid närmare granskning så tror jag att jag har missförstått den tråden så tack för att du påpekade detta.

Hur menar du med en hög och en låg del? Menar du att det hänger lite mellan distanserna?

Tack igen, fortsätter läsa på här på forumet och kommer uppdatera tråden allt eftersom att vi tar beslut och färdigställer moment.

4. S
    Medlem · Nivå 7
    Inte använt isodrän så kan inte mer än killgissa och det vet vi ju vad det brukar vara värt. Men tänker att lös isodrän inte ligger stilla nog om du fyller på med betong sedan. Isf tror jag mer på skivor. Men du kan inte fylla dem med betong då försvinner ju syftet.

Med näten menar jag att det diffar 10mm mellan de övre och undre lagret. Så sätt dem på samma. Ogjort om man varit sjukt noga med underarbetet.

Kan säkert bli bra med eps-betong och så får man acceptera lite underbygga på sina ställen om man inte vill ge sig på stenarna.