Vi är i ett väldigt tidigt skede av planeringen av att kanske bygga ett hus, därför drömmer jag kanske lite fortfarande... Än så länge vet vi att vi få stycka av en tomt hos en bekant på en plats med fin utsikt och där berget ligger ytligt och ibland bryter igenom och ligger i dagen. Berget går ner mot en åker genom en slänt som är rätt brant men man kan lätt promenera ner där, gissar på ca 20% lutning. Jag har haft med mig en lokal byggare för att ge synpunkter på tomten och han tycker det finns fördelar med att placera huset längre innanför sluttningen där det är något planare än närmre slänten men delvis på bekostnad av utsikten. Han såg det också som en självklarhet att gjuta platta när jag frågade om ev fördelar med plintgrund när berget ligger så nära och plattan kommer kräva en del fylle eller sprängning i ena kanten för att få till en plan yta för plattan.

Jag har nu sett en del hus som byggts med höga plintar/stolpar över en slänten, tex bilden nedan.
Fördelen skulle ju vara att man får ett mer unikt hus med fantastisk utsikt men hur ser nackdelarna ut?

Kostnaden för grundläggning kan skilja sig, men blir det dyrare än platta?

Vad finns det för andra aspekter att väga in och vad skiljer gentemot "samma" hus på platta?

Modernt hus med höga plintar uppfört på slänt med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus byggt på höga stolpar över en sluttning med träterrass och brant backe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur stora nivåskillnader är det? Är de inte allt för stora gillar jag när husen följer terrängen och att man tar upp nivåskillnaderna i olika etage inomhus. Själv skulle jag föredra platta på mark om inte terrängen är allt för kuperad, då har man mer frihet med plintar som den övre bilden. Jag tycker nog att utsikt trumfar en ”enklare” lösning för grundläggning(y)

Hur stora nivåskillanderna blir beror ju på hur långt över slänten man skjuter huset, men något brantare än nedre bilden och med betydligt mer kuperad markyta. Som jag tänkt det så skulle nog de yttersta stolparna bli som på nedre bilden.

Jag tänker också att utsikten bör prioriteras högt men såklart inte till vilket pris som helts. Frågan är om grundläggningen behöver vara speciellt dyr och komplicerad när jag har ytligt berg att tillgå? Gentemot en vanlig plintgrund så är det väll bara stål eller limträ stolparna som skiljer?

• Gilla
Ronnie Karlsson3
  • Laddar…
Komplicerad är inte en typ av plintgrundläggning, speciellt inte när man har berget så nära. Sen skulle jag nog inte bli förvånad om det blir dyrare än platta på mark då man även får räkna med kostnaden för bjälklaget och dess stödkonstruktion i jämförelsen. Hur hamnar själva trädgården i förhållande till huset om man skulle utnyttja utsikten? Hamnar huset för högt är det lätt hänt att det blir en liten barriär mellan hus o trädgård.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.