Byggahus.se
Halloj!

Håller på att bygga ut en ny entre till huset. Den ska bli 3,5m x 3,8m.
Har precis grävt klart allt och ska snart börja mura och fixa.

Tanken är såhär:
20cm makadam
40cm cellplast
10cm platta
elburen golvvärme
klinker

Har tänkt mura med 19x19x59 leca runt allt. Sedan ställa syller på Lecablocken med syllpapp mellan. Allt är bra såhär långt va?

Men! Jag har en fundering kring värmeläckage ut på sidorna. Har här ritat upp en bild på hur det kommer bli.
grund.jpg
1 = reglar 4x2tum
2 = reglar 2x2tum
3 = lecablock 19cm
4 = klinker
5 = golvvärme med flytspackel (slingorna ska börja 20cm in från lecablocket)
6 = 10cm platta
7 = 40cm cellplast

Frågan är, kommer det bli stor värmeförlust från golvvärmen ut ur lecablocken?

Tacksam för snabba svar!

Lecan isolerar ju ganska bra, så det borde inte vara ngt problem.
Däremot är ju frågan hur plattan skall sitta fast i Lecan? Det är ju inte så bra om plattan rör sig lite och det spricker mot lecan. Jag hade nog lagt en smalare leca i översta skiktet och låtit plattan ligga ovanpå lecan. Alltså så du får 10-15 cm Leca utåt, och sen platta som vilar på lecan under. Men det finns nog någon i forumet som har bättre koll än mig....

Larsa skrev:
Lecan isolerar ju ganska bra, så det borde inte vara ngt problem.
Däremot är ju frågan hur plattan skall sitta fast i Lecan? Det är ju inte så bra om plattan rör sig lite och det spricker mot lecan. Jag hade nog lagt en smalare leca i översta skiktet och låtit plattan ligga ovanpå lecan. Alltså så du får 10-15 cm Leca utåt, och sen platta som vilar på lecan under. Men det finns nog någon i forumet som har bättre koll än mig....
Jag har haft funderingar kring detta dilemma själv. Kanske är bra att göra som du säger.

Någon annan som kan bekräfta detta? :)

När man murar hus brukar man ju ha en smalare leca som gör att bjälklag eller valv vilar på kanten som blir. Men nu slår det mig att du kanske skulle kunna göra tvärtom, ta en tjockare Leca ett varv ned och låta plattan vila på den. Men som sagt kommer nog någon konstruktör här på forumet komma med en bra lösning.

Larsa skrev:
När man murar hus brukar man ju ha en smalare leca som gör att bjälklag eller valv vilar på kanten som blir. Men nu slår det mig att du kanske skulle kunna göra tvärtom, ta en tjockare Leca ett varv ned och låta plattan vila på den. Men som sagt kommer nog någon konstruktör här på forumet komma med en bra lösning.
Precis. Hela väggarna samt tak ska vila på lecablocken. Så plattan kommer inte utsättas för mer tryck än det som bli på golvet sedan, möbler, garderober mm.

EDIT:
a%3E
Då blir det såhär istället. 10cm leca upptill, och 19cm nedtill. Så får plattan vila lite på lecablocken med istället för bara på cellplasten.
http://img560.imageshack.us/img560/1685/grund2.jpg

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.