Hej! har idag ett garagegolv på ca 10cm betong, billyften jag har köpt kräver 20cm minst!, har nu kapat upp och ska armera och lägga i 30cm betong. Min fråga är hur ska jag få ytorna där pelarna ska stå 100% rakt? vill helst inte schimsa o.s.v. Jag fick med expanderbult till lyften men pelarna blir ju snea om inte ytan är helt rak!
Fick tips att gjuta ner pinnbultar i betongen, sen montera muttrar och därefter montera lyften på och justera in pelarna 100% därefter lägga emellan expander betong? är detta säkert? är det inte svårt att få under betongen överallt?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
Medlem · kalmar · 5 inlägg 14 maj 2015 18:51
-
Medlem · Västerbottens län · 17 640 inlägg 14 maj 2015 20:4514 maj 2015 20:45 #2
Blir det bra med en liten plutt betong, även om den är 30 cm tjock. Får du det att binda ihop med resten av golvet?
Trycket av en lyft är ju bara dubbelt vad hjulen på bilen ger.
Problemet är att lyften vill tippa framåt/bakåt och det momentet ska ja tas upp av golvet och är det då bara en lite plutt så vill den ju vrida sig loss......
Jag har funderat i mitt garage och kommer hellre att sträva lyften mot taket eller väggen så jag klarar mig med de 10 cm betong jag har i golvet.
Protte
PS lägg ner lite elrör när du gjuter igen, och du..... schimsa det blir stadigare.
Liknande trådar
-
Gjuta platta till befintligt plåtgarage + markarbete. Tips och idéer sökes
Grund & Markarbeten -
Gjuta garageplatta med nedsänkt billyft
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta platta med L-element med garagekant
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta garageplatta med kantelement
Grund & Markarbeten -
Gjuta ovanpå gammal garageplatta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus