Håller på att projektera ett fritidshus. Grunden blir troligen en välisolerad platta utan golvvärme då det ska kunna kallställas och vi inte ser att vi kommer dra in vattenburen värme de närmsta 30 åren. Om ens då kan man ju lägga den över. Men, likväl så önskas golvvärme (el) i badrum och hall som ligger i anslutning till varandra.
Känner mig lite skeptisk till detta då jag tänker att det kommer bli stora "förluster" då värmen försvinner ut i plattan istället för att värma just det området det ska. Då jag är inne på en platta med bruten köldbrygga (U-grund typ denna
http://www.supergrund.se/SuperGrund.aspx?pages=Products&subs=Energieffektiva grunder) funderade jag på om man kan använda samma teknik även inne i huset?
Tanken är alltså att göra en vanlig grund men sätta 10cm höga kantelement ovanpå isoleringen runt området där badrum/hallen är, så att det blir två plattor. Merkostnaden skulle ju bli obefintlig och golvvärmen skulle bara värma det område det är tänkt.
Den bärande innerväggen vi har skulle stå på den "stora plattan" så den lilla plattan skulle inte vara utsatt för några laster. Är det helt galet att göra såhär vore det intressant att höra varför.