U Utsliten och utdömd skrev:
singel - ”koll.: rundade småstenar (kiselstenar l. små rullstenar l. klapperstenar)”

makadam - ”koll.: krossad sten av 2 à 5 cm i genomskärning som användes i sht för hårdgöring av vägbana; äv. om vägbana som är belagd med sådan sten.”

Vart någonstans håller de inte med?
Klarar inte av att läsa en hel mening som dessutom är den första?
Eller är ditt problem värre än så?
Är det förkortningen av i synnerhet som du inte begriper i SAOB?

äv. (o. numera i sht) dels om småstenar l. grovt grus (l. material bestående av bådadera) av bestämd dimension (numera vanl. en storlek av 100—7 mm i genomskärning) o. med teknisk anv. (särsk. ss. fyllnadsmaterial i betong), dels om (bl. a. ss. beläggning på gångar l. gårdsplaner använt) grovt krossgrus

U
lunnabo lunnabo skrev:
Klarar inte av att läsa en hel mening som dessutom är den första?
Eller är ditt problem värre än så?
Är det förkortningen av i synnerhet som du inte begriper i SAOB?

äv. (o. numera i sht) dels om småstenar l. grovt grus (l. material bestående av bådadera) av bestämd dimension (numera vanl. en storlek av 100—7 mm i genomskärning) o. med teknisk anv. (särsk. ss. fyllnadsmaterial i betong), dels om (bl. a. ss. beläggning på gångar l. gårdsplaner använt) grovt krossgrus
SAOL gör tydligen ingen skillnad på singelkross och singel som man gör i anläggningsindustrin
Bara en snabb googling kan du se i återförsäljarnas pris/produktlistor att de särskiljer makadam, singelkross och singel.
Du frågade va skillnaden var men kan inte tåla svaret för att en akademisk text inte säger exakt samma som branschen som nyttjar råvaran.
Beställer du singel men vill ha något som går att padda/kompaktera kommer du få ett helvete.

• Gilla
NSS och 3 till
  • Laddar…
SAOL gör tydligen ingen skillnad på singelkross och singel som man gör i anläggningsindustrin
Bara en snabb googling kan du se i återförsäljarnas pris/produktlistor att de särskiljer makadam, singelkross och singel.
Du frågade va skillnaden var men kan inte tåla svaret för att en akademisk text inte säger exakt samma som branschen som nyttjar råvaran.
Beställer du singel men vill ha något som går att padda/kompaktera kommer du få ett helvete.
Om du skulle försöka dig på att läsa riktigt långsamt innantill i SAOB.
Kanske men bara kanske du skulle kunna förstå en aning mer.

Prova gärna att läsa mitt inlägg igen.
Helst flera gånger.
Kanhända att du förstår vad "håller inte riktigt med" innebär?

lunnabo lunnabo skrev:

Helst flera gånger.

Nu har jag inte läst långsamt innantill i SAOL men du kanske kan vara vänlig och sammanfatta vad akademin tycker på vardagssvenska och ordna en omröstning här på Byggahus så vi får se om det överensstämmer med gängse uppfattning vilket torde vara att makadam är ett krossmtrl utan 0-fraktion och singel är naturgrus utan 0-fraktion.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Om inte annat så är det en rätt så stor prisskillnad på makadam och singel.
Prislista för byggmaterial, inkluderar stenmjöl och makadam, med priser exklusive och inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U
lunnabo lunnabo skrev:

Helst flera gånger.
Jag förstår inte varför jag förtjänar en så dålig ton från din sida. Du ställde en fråga som jag vänligt svarade på.

Men utifrån dina efterföljande svar så var det mycket tydligt en ledande fråga. Du har hittat en text från en trovärdig källa och ställde helt klart frågan i syfte att kunna komma springandes med SAOB och leka duktig för att din källa visar motsatt mot vad alla andra syftar till mellan de två termerna. Jag tror inte du är narcissist, men eftersom du hade en tanke med frågan från början, vart vill du komma?

Jag orkar inte med diskussionen längre för den kommer inte leda någonvart när du vilar till fullo på SAOB och jag på annan erfarenhet.

Redigerat:
  • Gilla
Bowser och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför jag förtjänar en så dålig ton från din sida. Du ställde en fråga som jag vänligt svarade på.

Men utifrån dina efterföljande svar så var det mycket tydligt en ledande fråga. Du har hittat en text från en trovärdig källa och ställde helt klart frågan i syfte att kunna komma springandes med SAOL och leka duktig för att din källa visar motsatt mot vad alla andra syftar till mellan de två termerna. Jag tror inte du är narcissist, men eftersom du hade en tanke med frågan från början, vart vill du komma?

Jag orkar inte med diskussionen längre för den kommer inte leda någonvart när du vilar till fullo på SAOL och jag på annan erfarenhet.
Jag har varit konsekvent i att referera till SAOB.
Inte något annat.
Varför du påstår att jag skulle referera till "SAOL" är för mig obegripligt.

U
lunnabo lunnabo skrev:
Jag har varit konsekvent i att referera till SAOB.
Inte något annat.
Varför du påstår att jag skulle referera till "SAOL" är för mig obegripligt.
Skrivit fel, det är rättat nu. Något mer du ville?

F
Tillbaka till ämnet. Skissade lite. Plattorna är ju 400x400. Utedelen på 1050 bred får precis plats. Så jag tänker att jag skarvar in 3 kolumner med 50mm bitar för att den ska stå lite mer centrerat. Vill också ha lite marginal om man bytar utedel i framtiden. Nibe S2125-8 är ju t ex 1130mm och hade inte fått plats på 1200mm.
Hörn av röd stuga, stenläggning, grus, trappa, nerfallna löv, några grästuvor, avloppsrör, vit stolpe.
Skapa konto

Skiss med mått på rum, möjlig planlösning eller konstruktionsritning, anteckningar, avrivet papper från block.
Skapa konto

Blir säkert bra, själv hadde jag nöjt mej med ett par plattor, kanske en hink grus om underlaget är ojämt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut.
Jag hade definitivt kört på det där

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Blir säkert bra, själv hadde jag nöjt mej med ett par plattor, kanske en hink grus om underlaget är ojämt.

Jag funderar också lite bara på att gräva ut och lägga 4 plattor, en per ben, och sedan bara lägga 1-2cm singel så plattorna täcks över. Blir lite enklare att göra och om man behöver höja en platta i framtiden blir det enklare.

F Fideliox skrev:
Jag funderar också lite bara på att gräva ut och lägga 4 plattor, en per ben, och sedan bara lägga 1-2cm singel så plattorna täcks över. Blir lite enklare att göra och om man behöver höja en platta i framtiden blir det enklare.
Varför så många plattor?

F
F fribygg skrev:
Varför så många plattor?

4 ben.

F Fideliox skrev:
4 ben.
Dryga100kg utedel både rymms på och bärs lätt upp av ett par lecablock/trädgårdsplattor, det behöver inte överarbetas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.