Byggahus.se

Gjuta nytt källargolv - hur fixera avdragsbanor?

1. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem
    Jahopp. Då var man mitt inne i källarprojekt II.

Förra gången hyrde jag in en snubbe som bilade bort och grävde ur 25kvm av min källare. Sen tog jag in ett företag som lade isolering, armering och golvvärmeslang. Till sist hyrde jag in en gjutfirma som gjorde ett fantastiskt arbete...för det mindre fantastiska priset av 24000kr.

Denna gång gäller det bara ett rum och jag har redan bilat och grävt ur med hjälp av två polare. Tänker försöka göra resten själv också; även gjutning.

Min fråga är som följer. Hur fixerar jag några bra avdragsbanor i ett 4x5m stort rum. Underlaget kommer vara 2x10cm pordrän, armeringsmatta på fötter och litegolvvärmeslang. Minns förra gången hur detta underlag sviktade med 2-3cm när man gick på det. Hur skall jag någonsin få några järnrör att vila i våg och i rätt nivå på det underlaget?

Funderar på om man i första hand kan fixera ändarna på rören mot rummets väggar men då kanske dom blir svajiga på mitten.

Har också sett i tidningen Gör det själv att man kan gjuta en 20 djup sarg runt hela rummet och sedan gjuta resten av plattan innan för den. Men det känns drygt och det kommer bli en jäkla massa handblandande av betong.

Med hopp om bra tips!

Henrik

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 265 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Gjuta nytt källargolv - hur fixera avdragsbano

Skaffa lite raka järnrör. Blanda lite fast betong. Klicka ut i små högar där du skall lägga rören. Lägg på rören och knacka ner dessa till rätt nivå. Låt bränna.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Eller så gör man som killarna som gjöt här i källaren.

Upp med en laser och arbeta fram rätt nivå med en vibrator. Det verkade vara mycket smidigare än att dra av mot järnrör.

Glöm inte att du ska ha en geoduk ovanpå pordränen.

4. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Johan> Jag tycker det verkar mycket osäkert att dessa rör, om dom nu bara vilar på pordränskivorna, ligger kvar på exakt samma nivå när det rammlar ner ett par ton betong över dom. Men jag kanke oroar mig i onödan ?

MathiasS> Dom som gjöt hos oss förra gången körde så. Men det verkar lite svårt för nybörjaren. Skulle kännas mycket säkrare med några järnrör att dra av mot.

Jag vill i största möjliga mån hamna i nivå med golvet i rummet intill (som betongfirman gjöt) eftersom jag vill fortsätta med samma klinkersplattor utan tröskel mellan rummen. Därför vore det grymt skönt om jag kunde mäta in ett par järnrör på exakt den höjden.

5. MathiasS

MathiasS

Medlem

Vet du, jag tror faktiskt det är lättare att få ett bra resultat genom att göra så än att fippla med järnrör. Ska jag någon gång gjuta så är det iaf den metoden som gäller.

6. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Exakt vilken typ av laser är det vi pratar om och hur använde dom den?

7. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 265 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Du har rätt. Missade att du skulle ha Pordrän.

8. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Det var därför jag funderade på att fixera ändarna på rören mot väggarna i rummet.
    Kanske hänga dom i spikband och sedan så gott det går se till att dom också vilar i betongkluttar.

Måste ju finnas en bra lösning på det här...

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 149 inlägg

jcoboy

Medlem

Tycker inte att det låter som speciellt mycket svikt. Visst sviktade min frigolit-isolering också lite men inget som jag oroade mej för. Vid en utbredd last så borde det inte svikta ner på nåt enstaka ställe - möjligen så sätter sig hela konstruktionen ett par mm.
    Jag distanserade med ett par överblivna avloppsrör (vilka jag sågat spår i för järnrör) som jag slängde betong i och omkring och lade järnrör på dessa att dra av mot. Funkade klockrent. Bilder på bla. detta har jag på http://www.minhembio.com/jcoboy/49727

Lycka till
    / Christer

10. MathiasS

MathiasS

Medlem

Dom använde en rotationslaser som man skruvade fast i väggen. En rotationslaser behövs inte men du måste åtminstone ha en självnivellerande laser. Hyr en!

Angående stabiliteten i golvet - om du lägger ett lager pordrän och ett lager cellplast så blir det både billigare och stabilare. Däremot förlängs torktiden för betongen.

11. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

MathiasS> Hade dom ut all betong så jämnt dom kunde och gick sedan runt med vibrator och mätstav till laservattenpasset eller gjorde dom klart en liten bit i taget?

Jag var hemma och var pappaledig när dom gjöt hos oss så jag fick sitta på golvet en våning upp och leka med klossar istället för att klafsa runt i betongen och kika på hur det hela gick till.

12. MathiasS

MathiasS

Medlem

Kolla i slutet på denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628

Dom sprutade ut lite i taget men började kanske med cirka 7-9kvm (av 40).

Det är rätt viktigt att betongen är relativt lös.

13. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Ah intressant! Dom hade alltså en 40x40cm platta i nederdelen på mätstocken.
    Det ser ut som dom fyllde på med betong och vibbrade ner betongen till rätt nivå genom att placera ut den där plattan med mätsticka på lite strategiska ställen.

Hur gicks själva avjämningen till sen då?

14. MathiasS

MathiasS

Medlem

Precis så gjorde dom.

Avslutningsvis tog man en stor golvmopp som man juckade i små rörelser framåt och bakåt över hela ytan. Då blev det helt slätt (färdigt att lägga klinker).

15. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Vad kostade gjutningen av dina 40 kvadratmeter Mattias ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.