1 044 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Gjuta nytt garagegolv - genvägar??
I min lagård finns ett utrymme som använts som garage. Golvet utgörs av en ”betongplatta” som verkar vara uthälld direkt på marken, ingen armering, inget gruslager osv. Byggt troligen på 30-talet och under åren spruckit och är nu gropigt med nivåskillnader fläckvis på 1 dm ungefär. Det är lågt i tak och jag vill inte förlora takhöjd när jag gjuter nytt. En del av golvet är dock ok och där är också takhöjden större så det skulle teoretiskt gå att gjuta över den delen. Förslag på hur man ska gå tillväga för att minimera arbetsinsatsen (hyr in själva gjutningen men förarbetet..,) måste man bort med all gammal betong? Finns nåt smart sätt att hindra fukt att tränga igenom utan dränerande gruslager och isolering? Minimitjocklek på gjutningen? Jag vet på ett ungefär hur man normalt gör detta men är ute efter genvägar som inte innebär allt för mycket försämring av resultatet... Tacksam för tips!
Bilmaskin, minigrävare, ut med det gamla plus 10-15 cm och in med singel och armering och gjut upp i samma nivå som idag. Vill du ha bättre takhöjd så sänk golvet mer. Finns minigrävare som tar sig in i garage utan problem. En helg så är det klart.P persod skrev:I min lagård finns ett utrymme som använts som garage. Golvet utgörs av en ”betongplatta” som verkar vara uthälld direkt på marken, ingen armering, inget gruslager osv. Byggt troligen på 30-talet och under åren spruckit och är nu gropigt med nivåskillnader fläckvis på 1 dm ungefär. Det är lågt i tak och jag vill inte förlora takhöjd när jag gjuter nytt. En del av golvet är dock ok och där är också takhöjden större så det skulle teoretiskt gå att gjuta över den delen. Förslag på hur man ska gå tillväga för att minimera arbetsinsatsen (hyr in själva gjutningen men förarbetet..,) måste man bort med all gammal betong? Finns nåt smart sätt att hindra fukt att tränga igenom utan dränerande gruslager och isolering? Minimitjocklek på gjutningen? Jag vet på ett ungefär hur man normalt gör detta men är ute efter genvägar som inte innebär allt för mycket försämring av resultatet... Tacksam för tips!
Ett sånt där oarmerat 30-talsbetonggolv brukar gå snabbt att slå sönder med måkare (stor slägga).
Sedan behöver du gräva bort litet material och fylla med ordentligt grus och kanske isolera litet innan du armerar och tar dit golvgjutarna.
Min uppfattning är att genvägar bara brukar leda till att man måste göra om arbetet fler gånger och det är arbetsdryg att gjuta flera golv och pika bort dem.
Är det penningsnöd och fullt upp så du behöver en nödlösning är det väl bäst att bara hacka bort de ojämnaste partierna och fylla med krossgrus och ha grusgolv på de partierna i väntan på bättre tider.
Sedan behöver du gräva bort litet material och fylla med ordentligt grus och kanske isolera litet innan du armerar och tar dit golvgjutarna.
Min uppfattning är att genvägar bara brukar leda till att man måste göra om arbetet fler gånger och det är arbetsdryg att gjuta flera golv och pika bort dem.
Är det penningsnöd och fullt upp så du behöver en nödlösning är det väl bäst att bara hacka bort de ojämnaste partierna och fylla med krossgrus och ha grusgolv på de partierna i väntan på bättre tider.
Liknande trådar
-
Två trappsteg saknas, kan jag gjuta vidare nytt vagnstycke ovanpå det gamla?
Trädgård allmänt -
Gjuta igen betonggolv vid nytt avlopp
Byggmaterial & Byggteknik -
Betong på betong, frysskador? Gjuta spår i garagegolv i kallgarage för ny spygatt
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta snabbt och billigt garagegolv
Grund & Markarbeten -
Gjuta nytt garagegolv, bästa sättet?
Grund & Markarbeten