Hallå!

Röjer som värst i källaren och har nu kommit till den punkt att entren ska fixas till, tidigare klinker är bortbilat och under den låg denna ytterst tveksamma "konstruktion" vill helst slippa bila bort allt.. så, för att höja nivån på denna klack och dessutom få en snygg kant utåt (ska reglas upp trägolv i nivå med klinkersen) bör jag

Flyttspackla eller gjuta med finbetong?

Behöver komma upp ca 5cm och 10cm på vissa ställen (groparna).

Ska man armera oavsett?

Tacksam för era kloka tips :)

/Andreas

Redigerat:
Om du har tid och vill ha det ordentligt: finbetong och armering. Det blir betydligt starkare och billigare än flytspackel. Kanske grovbetong om det är 5cm och tjockare. Använd avdragsbanor av något slag, för rätt blandat finbetong flyter inte ut för fem öre.
Sedan får du vänta 4 veckor för att det skall brinna klart + ytterligare 8 veckor för att krympsprickorna skall ha gått färdigt. 3 månader innan klinker alltså.

Med avdragsbanor menar du samma ide som när man putsar? Jag hade tänkt bygga upp en form så jag får raka och fina kanter sen fylla upp med lämplig betong/flytspackel. Kör jag med finbetong så kommer det inte flyta ut helt hundra, men måste väl bli tillräckligt bra/slät för att kunna lägga klinker? Kan ju köra med en 10mm fixkam.

Med armera så tänner du att man lägger ett nät som täcker hela plattan?

/Andreas

Finbetongen flyter som sagt inte ut nåt utan måste bearbetas att bli som man vill ha det. Men gjut lite och flyt resten så blir det ju bra.

Stefan N Stefan N skrev:
Finbetongen flyter som sagt inte ut nåt utan måste bearbetas att bli som man vill ha det. Men gjut lite och flyt resten så blir det ju bra.
Och flyta gör man också runt 3 månader efter gjutning?

A Andenzz skrev:
Med avdragsbanor menar du samma ide som när man putsar? Jag hade tänkt bygga upp en form så jag får raka och fina kanter sen fylla upp med lämplig betong/flytspackel. Kör jag med finbetong så kommer det inte flyta ut helt hundra, men måste väl bli tillräckligt bra/slät för att kunna lägga klinker? Kan ju köra med en 10mm fixkam.

Med armera så tänner du att man lägger ett nät som täcker hela plattan?

/Andreas
Avdragsbanorna eller dina kanter används för att stocka av betongen till en plan yta. Lämpligen med en lång alu-profil som dras fram- och tillbaka tvärs slätningsriktningen. Kolla här:

• Gilla
Pergunnaroberg
  • Laddar…

• Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Kanon! Tack för all hjälp!

/Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.