Hej

Ska lägga 16 mm LK golvvärmeslang i LK golvvärmelist på ett betongbjälklag. LKs monteringsanvisning säger följande: "En betongtjocklek på min. 45 mm ovan rör rekommenderas för att golvvärmen ska erhålla en så jämn yttemperatur som möjligt. Minsta acceptabla betongtjocklek är 30 mm ovan rör."
Minsta gjuttjocklek enligt detta blir då 46 mm.
Jag ska lägga 12 mm kalksten som ytskikt. Skulle jag då, för att minimera bygghöjd, kunna räkna av 12 mm från gjuttjockleken? Alltså med flytspackel gjuta endast 34 mm som lägst.

Det går bra, det är totalen i mm som gäller.

• Gilla
DesertCruiser
  • Laddar…
Om du har snålt med takhöjd så kan du överväga LK:s 8 mm rör. De behöver bara 12 mm övergjutning om jag minns rätt. Dock så måste slingorna läggas tätare och man kan inte ha lika långa slingor som med 16 mm rören.

D DesertCruiser skrev:
Hej

Ska lägga 16 mm LK golvvärmeslang i LK golvvärmelist på ett betongbjälklag. LKs monteringsanvisning säger följande: "En betongtjocklek på min. 45 mm ovan rör rekommenderas för att golvvärmen ska erhålla en så jämn yttemperatur som möjligt. Minsta acceptabla betongtjocklek är 30 mm ovan rör."
Minsta gjuttjocklek enligt detta blir då 46 mm.
Jag ska lägga 12 mm kalksten som ytskikt. Skulle jag då, för att minimera bygghöjd, kunna räkna av 12 mm från gjuttjockleken? Alltså med flytspackel gjuta endast 34 mm som lägst.
Räknar du in flytspackel som "betongtjocklek" också ?

Jag har samma frågeställning nämligen och tänker mig konstruktionen så här
Teknisk illustration av golvuppbyggnad med betong, armeringsmatta, GV-rör och flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Ett alternativ att utreda vidare är ju att spåra in golvvärmen i det befintliga betongbjälklaget.
Förutsatt att konstruktionen klarar det.

Vet om ett fall där frost i nybygge hade sönder de ingjutna slangarna. Slutade med att dom spårade in nya i plattan.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Räknar du in flytspackel som "betongtjocklek" också ?

Jag har samma frågeställning nämligen och tänker mig konstruktionen så här
[bild]
Ja det gör jag. Från början hade jag tänkt göra samma som du av kostnadsskäl, först betong, sen flytspackel. När jag räknade på att bara använda flytspackel så blev det inte så jättemycket dyrare, så eventuellt skippar jag steget med betong.

D DesertCruiser skrev:
Ja det gör jag. Från början hade jag tänkt göra samma som du av kostnadsskäl, först betong, sen flytspackel. När jag räknade på att bara använda flytspackel så blev det inte så jättemycket dyrare, så eventuellt skippar jag steget med betong.
Menar du att du ska flyta allt ?

K KjellTimell skrev:
Ett alternativ att utreda vidare är ju att spåra in golvvärmen i det befintliga betongbjälklaget.
Förutsatt att konstruktionen klarar det.

Vet om ett fall där frost i nybygge hade sönder de ingjutna slangarna. Slutade med att dom spårade in nya i plattan.
Kommer inte djupare än vad jag redan är, har bilat bort en 60 mm finkaka. Anledningen att jag vill minimera höjden på gjutningen är att golvnivån inte ska bli mycket högre än i intilliggande rum.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Menar du att du ska flyta allt ?
Ja.

D DesertCruiser skrev:
Ja.
Nyfiken på hur du räknat då ?

Jag kollar på Byggmax billigaste flytspackelsäck.
  • 220 kr för 25 kg.
  • Materialåtgång 1,8 kg/mm/m2 => 18 kg/cm/m2 så för en 6 cm betongplatta innebär det då => 108 kg/m2
  • Jag har 8,5 kvm golvyta => 108x8,5 = 918 kg
  • 918 kg => 37 säckar @ 220 kr =>8200 kr
För deras grovbetong 25 kg @ 51 kr
En säck ger 13 L betong. 8,5 kvm och 6 cm platta är ca 510 L => 40 säckar => 2 000 kr.

Finns det avsevärt billigare flytspackel ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Nyfiken på hur du räknat då ?

Jag kollar på Byggmax billigaste flytspackelsäck.
  • 220 kr för 25 kg.
  • Materialåtgång 1,8 kg/mm/m2 => 18 kg/cm/m2 så för en 6 cm betongplatta innebär det då => 108 kg/m2
  • Jag har 8,5 kvm golvyta => 108x8,5 = 918 kg
  • 918 kg => 37 säckar @ 220 kr =>8200 kr
För deras grovbetong 25 kg @ 51 kr
En säck ger 13 L betong. 8,5 kvm och 6 cm platta är ca 510 L => 40 säckar => 2 000 kr.

Finns det avsevärt billigare flytspackel ?
https://kakelplattan.se/?menu=produkt&id=6411512001203

169 kr/20 kg

Min tanke är ju att räkna in kalkstensplattorna i höjden över rören, så då kan jag minska gjuthöjden med 12 mm. Behöver alltså då bara gjuta 35 mm.
1,7 kg*35 mm*6,5m²=386 kg
386kg/20kg≈19 säckar
20-25 säckar*169kr=3380-4225 kr

D DesertCruiser skrev:
[länk]

169 kr/20 kg

Min tanke är ju att räkna in kalkstensplattorna i höjden över rören, så då kan jag minska gjuthöjden med 12 mm. Behöver alltså då bara gjuta 35 mm.
386kg/20kg≈19 säckar
Ca 100 kr dyrare per säck än betongen då, så 20-25 säckar är ändå 2-2,5k. Dessutom blir det väl säkert dyr frakt p.g.a. vikten.betong kan man hämta själv (iallafall jag). Intressant att det kan skilja så mycket i pris mellan flytspackel. Fördelen med flyten är väl att det torkar snabbt och att du kan fortsätta arbetet sedan, det kan ju motivera extrakostnaden.

Inser nu att du ska flyta på ett befintligt golv, då spelar ju hållf. mindre roll också.

Tack för svaren.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Ca 100 kr dyrare per säck än betongen då, så 20-25 säckar är ändå 2-2,5k. Dessutom blir det väl säkert dyr frakt p.g.a. vikten.betong kan man hämta själv (iallafall jag). Intressant att det kan skilja så mycket i pris mellan flytspackel. Fördelen med flyten är väl att det torkar snabbt och att du kan fortsätta arbetet sedan, det kan ju motivera extrakostnaden.

Inser nu att du ska flyta på ett befintligt golv, då spelar ju hållf. mindre roll också.

Tack för svaren.
Det är just den kortare torktiden som lockar med att bara flyta.
Någon som har koll på hur länge det skulle behöva torka innan man kan flyta fall och sätta tätskikt om man gjuter en 35 mm betongkaka på befintligt betongbjälklag?

Standardsvaret när det gäller betong är alltid 28dagar :-)
Ska du lägga tunnt är det enklare att få det ok med flyt, det är ofta mer tidseffektivt när du gör det själv. Är du van att jobba med betong är nog svaret lite annorlunda.

/Peter

D DesertCruiser skrev:
[länk]

169 kr/20 kg

386kg/20kg≈19 säckar

Hornbach har Combimix CM800 för 129kr/20kg.

/Höghus

• Gilla
DesertCruiser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.