Byggahus.se

Gjuta in golvvärme på betongbjälklag HJÄLP!!!!!!!

1k läst  12 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej. Står i renovering av lägenhet.Det är en vindsvåning med betongbjälklag som jag ska konvertera från el till vattenburen golvvärme(95kvm).Frågan jag har är om jag kan gjuta in värmeslangen med ca 70 mm betong. Hela plattan blir i detta fall uppvärmd.Då undrar jag om det kommer att fungera ? Det jag är orolig för är att det ska läcka ut värme genom yttervägg eftersom det är gammalt bjälklag i tegelbyggnad.När man bygger nytt så har man cellplast som hindrar det att gå ut fel väg på väggen.Jag vill inte elda för kråkorna.Alternativet är att jag tar spårad cellplast med plåtar,men helst skulle jag vilja ha gjuten platta.Kommer 70mm att räcka? Jag har inga bärande väggar så just nu är det ett enda stort rum,därför skulle det sitta fint att gjuta!(Det är gammal verkstad, därav betongbjälklag på vindsvåning) Tacksam för svar och respons/ Jonas

2. H
    Medlem · Nivå 19
    50 mm EPS sen flytspackla in en 12 mm slang så klarar du dig på 70 mm.

3. S
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Snor denna tråd lite - har haft uppreglat golv på betongbjälklag på källare (klassisk 70tals hus) som nu är borta av flera olika anledningar. Nu ska nytt golv på ovanvåningen fixas. Det är total 140mm höjd mellan betongen och vad som ska bli färdigt golv och vi pratar en yta av 110kvm.

Tittar på cellplast EPS s100 100mm + golvvärme +armering + flytspackel (30mm) + Golv enligt LKs förläggningssätt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-24_14-51-40.png

Denna avjämningsmassa drar dock iväg ganka rejält i pengar.

Finns det några alternativ till flytspackel / avjämningsmassa?

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad ska du ha ovanpå?

5. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Låter som en ypperlig lösning. Köp EPS på säck där du endast tillsätter vatten.

6. S
    Medlem Nivå 10
    Laminat

7. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Glömde en sak, det är lång uttorkningstid på din lösning då fukten endast kan vandra en väg, mät konternuerligt.

8. S
    Medlem Nivå 10
    Eps bättre än flytspackel menar du?

9. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Nej, avsluta med flytspackel.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 10
    Tänkte det också men min fundering jag undrar över är just om det finns alternativ till flytspackel eftersom det drar iväg rejält på en så stor yta.

11. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Det finns något som heter ROT-betong också. T ex Ardex A38. Men jag har inte en aning om hur de ligger till i pris.
    Jag misstänker att det finns i princip bara 2 alternativ:
    1. Flytspackel eller ROT-Betong , dyrt men blir färdigt fort.
    2. Vanlig betong, billigare men då måste ni vänta ett bra tag innan fuktnivån kommit ner så att ni kan lägga golv på det.

• Laddar…
  12. H
    Medlem · Nivå 19
    Om du inte ska ha klinker måste du inte gjuta eller spackla alls. Kör värmefördelningsplåtar.

• Laddar…
  13. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Xx45-reglar med isolering emellan. X beroende på bygghöjd.
    Glespanel 28x70 med värmefördelningsplåtar.
    Och sen golvet ovanpå det är nog den billigaste lösningen. Det är nog den lättaste lösningen också viktmässigt. Kan ju vara skönt om det skall upp i en vindsvåning. Nu svarar jag på TS fråga främst.

• Laddar…