Byggahus.se

Gjuta in golvvärme, nybygge

1. K
    Medlem · 67 inlägg

kuggmodul

Medlem
    Hej,

Vi kommer att bygga ett nytt enplanshus under nästa år.
    Sitter nu och funderar lite på vilken golvvärmelösning vi ska välja.

Plattan är ca 240 m2.

Även om det är det allra vanligaste med ingjuten golvvärme så är jag inte helt bekväm med att lägga den enda värmekällan svårt åtkomligt under armeringen.
    Därför har jag kikat närmare på flytande golvlösningar men inser att det blir en hel del extra kostnader för en så pass stor platta.

Rent hypotetiskt, skulle det vara möjligt att vid gjutningen lägga 2 parallella slingor i hela huset för att på så sätt ha ett "backup" system?
    Det blir ju även det en extra kostnad men det kan kanske vara värt det? om inte annat så för sinnesfridens skull?

En annan grej,
    Kan man använda något annat än vanligt kranvaten i värmekretsen för att på något sätt förlänga livslängden?
    Nu kommer ju hela systemet bestå av plastslang i princip, men ändå.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför någon form av säkerhet , har aldrig set något sådant montage , slang gjutes in med 300 C/C och blir där , läcka lika med noll , har ni funderingar på GV , så tänk lite hur ni vill ha det ,
    kanske lite varmare golv i bad , dusch , toa , då ska det ligga separata slingor till dom ,
    som kopplas ihop , och övrigt går som egen krets ,
    Värmekälla ?? Värmepump eller annat
    Konstruktion , förläggning och beräkning får ni prata med hustillverkaren eller rörmokaren om

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är nog så att risken för att slangen skall börja "spontanläcka" är i princip noll. Utan OM något händer så är det i samband med bygget, man råkar borra igenom den eller tvingas bila upp golvet för att ett avloppsrör kommit fel vid gjutningen osv.

Sedan kan man givetvis spekulera över livslängden på PEX slang. Men såvitt jag vet så har PEX slang använts i stor skala (=den normala lösningen för både värme och tappvatten) i minst 20 år, och det har använts en hel del i minst 10 år mer än så. Och de slangarna är idag i nyskick.

Men hur det ser ut om 200 år kan givetvis ingen veta idag.

4. K
    Medlem · 67 inlägg

kuggmodul

Medlem
    Tack för svar! Jo visst känns en spontanläcka avlägsen men livslängden på ett nytt hus är ju definitivt längre än 30/40/50 år.

Sen om den då håller 50 eller kanske 60 år så är det inte mitt problem ändå.
    Men om man nu vill göra det så framtidssäkert som det bara går utan radiatorer?

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Framtidssäkert vad är det ?? Tänk inte i dom banorna , för det är ingen annan som gör det ,
    alla är sig själv närmast till 80%

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Var skall ni bygga?

Norrbotten eller Österlen?

7. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
  8. K
    Medlem · 67 inlägg

kuggmodul

Medlem
    Vi ska bygga i de småländska skogarna.

Det här med luftburen golvvärme kanske kan vara något. Aldrig hört om det men gillar tanken!

9. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Jag skulle inte oro mig över livslängden på slangen, det läggs golvvärme i typ 99% av alla nybyggda villor i plattan. Om det mot all förmodan skulle bli en läcka finns det tekniker att hitta den (tror dom använder gas under tryck), att laga en trasig slinga i betongen är inte hela världen och det sker i princip aldrig. Inte heller att det skulle bli obeboeligt omedelbart om en slinga var trasig behöver du fundera på, ni kommer ju inte ha en slinga utan många fristående kretsar, i stora rum sannolikt minst 2. Lägg ni golvvärme och njut av varma sköna golv är mitt råd. Och som någon skrev, inget håller för evigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.