Håller på med sista delarna av stambytet i källaren och är framme till punkten där avloppet försvinner ut ur huset. Jag har kvar sista 40 cm gjutjärn nu (160mm innerdim) och skall ansluta mtt nya rör. Jag har fått fram den sista biten med muff och vågar inte kapa närmre grundmuren med risk för att något går åt helvete. Jag känner samtidigt att jag inte är direkt sugen på att ha några rör kvar under mitt golv med tanke på att de överstigit sin tekniska livslängd med ett par år (huset byggt 1920)

För att göra det lite komplicerat så bor vi i ett gathus, avloppsstammen försvinner ut ur huset mot gatan och husets tomtgräns ligger mot en gångbana. Så några ingrepp utanför huset är i dagsläget inte möjligt (eller inte enkelt och billigt om vi säger så)

Ungefär 170 cm från punkten inne i huset kommer en samlingsbrunn ute under trottoaren där även dagvatten och grannens avlopp/dagvatten ansluter för att sedan försvinna ut i huvudnätet i gatan. Se min fina skiss

Min tanke är att föra in ett 110 rör så långt att jag ser det komma ut i mynningen på brunnen. Den största anledningen till att jag vill låta röret gå hela vägen ut är att den dagen man kanske gräver upp avloppet i gatan så finns det en modern anslutningspunkt att gå på till mitt hus. Ingen risk att man behöver göra ingrepp i huset där jag nu skall bygga en ny tvättstuga.

Tanken är att efter jag fört igenom röret att helt sonika fylla med något som tätar mellan nya och gamla röret, kanske en 20-30 cm in i glipan och sen gjuta igen hela rasket. Det känns inte som jag behöver någon direkt övergång mellan rören eftersom de kommer ligga i varandra så pass lång bit. Ute i brunnen är det ganska bra fall utåt och jag ser ingen direkt risk för att något skulle komma bakvägen. Visst vid en extrem översvämning skulle man kunna se ett scenario där avloppsvatten och skit fastnar i utrymmet mellan rören från brunnens sida sett, för att sen inte kunna spolas bort.

Tänker jag helt fel här så berätta gärna

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-07-16 13.53.46.jpg
Skapa konto

Krilleman
Jag skulle gjort samma.

Finns en livlig tråd för något år sen om just detta förfarande, ska försöka hitta den...

Edit:
Hittade!

Redigerat:
Tack för länken, hittade inget vettigt när jag själv sökte. Idag drog jag klart allt och körde in ett rör hela vägen ut till brunnen. Imorgon gjuter jag igen det för det kändes som att tråden slutade i att det var ett helt ok sätt.

• 1374081578872.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag körde med självhäftande skumgummi list som man har när man flytspacklar. Funkade kanon

Två bra förslag men röret är redan på plats. Bottningslisten hade nog inte funkat eftersom jag ville ha röret liggande så nära (gärna på) botten av det gamla röret. Så glipan är ganska ojämn, dvs 0 mm under röret (optimalt) och ca 50 mm ovanför. Det fick bli en sopsäck som jag virade runt och sen pressade in så långt jag kunde. Huvudsyftet är ju ändå att hindra betongen från att försvinna iväg

• Gilla
corre
  • Laddar…
Staffans2000
Inga som hälst problem, det är en gängse metod.

Staffan

Skönt med ännu en bekräftelse med tanke på att det ligger 4 säckar grovbetong över det hela nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.