Byggahus.se

Gjuta igen ränna, steg för steg

1. oscarwww
    Renoveringsnovis · 412 inlägg

oscarwww

Renoveringsnovis
    Stammarna i källaren har bytts, ska gjuta igen en 8meter lång ränna ca 40cm bred.

Kommer att

1. Fylla med 8-16 makadam
    2. 5150 armeringsnät
    3. Gjuta 9cm med finja grovbetong, behövs vibrator?
    4. Låta det härda ett par dagar?
    5. Flytspackla för att få det jämt inför målning av golv.
    6. Härda 2månader
    7. Måla

Blir detta bra tro?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem
    Det blir säkert bra.
    Vill du korta ner väntetiden (som spontant känns lång) så finns det ju betong som härdar snabbare.

3. oscarwww
    Renoveringsnovis · 412 inlägg

oscarwww

Renoveringsnovis
    Behövs vibrator tror du, eller kan jag använda piggroller eller försöka sloda bort eventuella bubblor?

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem
    Jag har inte använt vibrator vid liknande arbeten

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 137 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag använde vibratorn jag köpte från Jula för första gången just i en ränna där jag bytt avlopp. Kan säga så mycket som att jag aldrig kommer göra ett sådant jobb utan vibratorstav igen.

Man får det att flyta ut så mycket bättre än vad som annars är möjligt + att man kan ha mindre vatten i betongen och ändå kunna jobba med den.

En gamechanger helt enkelt, synd att det tog 15 år innan jag insåg att den är svinbra även till mindre hemmafix.

6. Bästa svaret

MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 137 inlägg

MathiasS

Medlem
    dessutom behöver du inte krångla med flytspackel, gjut hela och glätta med stålspaden. Jag hade samma funderingar för några månader sedan och det slutade med att jag gjorde hela jobbet ett svep.

Det svåra är att förstå när man ska börja glätta, men du märker det. Du kommer kunna få det slätt som en barnrumpa med glättningen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.