Byggahus.se

Gjuta igen källarplatta med egen sand utgrävd från huset (+cement+8-16)?

1. R
    Medlem · 43 inlägg
    Har sågat upp delar av betongplattan i källaren för att byta avloppsrör. Under plattan var det väldigt fin sand som dammar utav bara h***e, fuktar man den kan den liknas med sandlådesand. Kommer lägga ner dräneringsslang för radonsug i makadam 8-16. Det innebär att jag nu står med en stor hög sand som jag grävt ur.

Hade en tanke på att använda sanden + cement + 8-16 makadam som jag också har hemma för att gjuta igen plattan. Skulle spara en hel del pengar jämfört med grovbetong på säck, dessutom blir jag av med sanden (y) Det verkar rekommenderas grus 0-8 mm, min sand är nog betydligt finare. Dessutom kommer jag få hål i skiktkurvan vilket man ska undvika. (https://www.cementa.se/sv/betongarbeten). Kollar man däremot Byggmax video så verkar dom använda ganska fin sand (inte för jag tar dom för att vara experter på betong). Men sen är det ju inte så att det är något som är bärande i det jag ska gjuta så några extrema krav kan det ju inte vara på betongen. Den ska dessutom beläggas med heltäckningsmatta och klinkers så finish är heller inte avgörande.

Testade att blanda några liter enligt 0,5 del vatten, 1 del cement, 2 delar sand och 1 del makadam. Blandningen blev alldeles för torr, inte ens klibbig. Fick ha i 0,25 del vatten till för att den skulle gå att använda. Att sanden är 100% torr borde ju gjort det hela enklare då sandens fuktighet inte påverkar. Inser dock nu när jag läser att VCT talet är
    . Jag använde ju volym på vatten och cement vilket kanske inte blir samma...

Nå vad tror ni? Kommer det funka för att gjuta igen plattan? Vill inte stå om några månader och bila upp plattan igen...

Alternativt kan jag ju köpa hem grus 0-8 också, eller bara köpa grovbetong... Rör sig om 1,5m3 betong, med 20kg säckar a 10L per säck blir det 150 säckar x 30,95 (probau grovbetong) = 4600. Två släpor 0-8 = 1200.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.