Byggahus.se
Jag har lite planer på att gjuta en egendesignad inramning i betong runt en spisinsats (Keddy 520P inkl. inmurningsram).
Hur fungerar det med betong och armering ( utvidgning / sprickning ) när spisen blir glödgande varm är väl funderingar som far genom mitt huvud.

Vad tror ni och vad har ni för idéer och tips i ärendet?

De viktiga är väl att du får luftströmning runt insatsen, annars får du inte ut någon värme. Jag håller på med ett projekt med en insats inmurad i en Leca-vägg. Skall ha fyra cm för luftströmning över/under insatsen och 2 cm på var sida. Skorstenen över skall anslutas "mjukt" för att sprickor inte skall uppstå när kaminen blir het.

Borde vara samma problem om du gjuter in den hårt med betong. Spänningarna när den blir het borde kunna ställa till det rejält.

På just den där Keddyn som jag tittat på så är det en inmurningsram man kan köpa till och som efter att man murat snäpps fast med några bladfjädrar. Det står till och med en varning i bruksanvisningen att man inte får mura fast den på grund av sprickrisken.

Använder du armering i Lecan närmast insatsen när du murar?
Jag har tittat i lite anvisningar på sådana där murspisar man köper och monterar och ingen verkar ha någon armering. Det var därför jag funderade på om det var på grund av att armeringen inte utvidgas i jämntakt med murverket och därmed ger upphov till sprickor?

Å andra sidan så brukas det ju armering i modulskorstenarna för att de inte ska vika sig...

Nej jag skall inte ha någon armering. Dock skall skorstenen ställas på ett fundament så att den inte står på kaminen. Då kanske det behövs lite plattjärn i konstruktionen, men inte som armering.

Mellan kamin och skorsten skall det sedan vara en bit metallslang på några decimeter så att kaminen kan utvidga sig utan att den trycker mot skorstenen.