1 374 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Gjuta i 110m rör
Hej,
Man har byggt in 110mm avloppsrör i min gabion mur. Tanken är att jag sätta räcke på gabionen då det är typ 2,5m fallhöjd. Jag skall ha 95x95 stolpar och nu till min fråga, jag vet att två plintjärn blir starkast men det fungerar ju inte då röret är 110mm och stolpen 95mm. Så är det bättre att använda en stolpsko eller endast 1 kraftigt plintjärn typ 500x40x8mm. Tänkte att man kunde variera position varannan framsida/baksida. det skall sägas att det är 2m mellan stolparna.
//Tobias
Man har byggt in 110mm avloppsrör i min gabion mur. Tanken är att jag sätta räcke på gabionen då det är typ 2,5m fallhöjd. Jag skall ha 95x95 stolpar och nu till min fråga, jag vet att två plintjärn blir starkast men det fungerar ju inte då röret är 110mm och stolpen 95mm. Så är det bättre att använda en stolpsko eller endast 1 kraftigt plintjärn typ 500x40x8mm. Tänkte att man kunde variera position varannan framsida/baksida. det skall sägas att det är 2m mellan stolparna.
//Tobias
Skulle själv satsat på vinkladstång den säljs i 6 meters längd, gjuts in och högt uppstick 40-50 cm. Borra hål för bult, rostskydda efter gjutning med hammarlack, fäst stolpen med galvad vagnsbult 3-4 st i varje stolpe, i båda riktningarna.
Eftersom vinkeljärn är slät i ytan och betong fäster inte, så borrar du ett hål ca 10 cm från botten och sätter en 4 tumsspik igenom, blir som ett T i gjutningen, det gör att järnet inte kan börja att lyfta eller röra på sig. På uppsidan gör du som en bulle så vatten kan rinna av.
Är inte säker på att T profil är bättre, den är väl svårare att fästa mot 95x95 stolpe? Eller tänker du fräsa/såga ur ett spår i mitten på stolpen som T-profilen får gå in i? Kan säkert fungera, lite mer jobb, kan visserligen se bättre ut när det är klart.
Gällande rostskyddsmålningen rekommenderar jag att grunda med kallgalvanisering finns spray på Biltema sen 3 lager hammarlack. Det håller förvånansvärt bra mot rostangrepp.
Gällande att betongen inte skulle bita bra mot en slät stålyta. Några jack med vinkelslipen funkar också, det ska vara obehandlad yta i betongen. Högt PH i betong skyddar stålet från korrosion, enligt samma princip som för armeringsjärn.
Gällande rostskyddsmålningen rekommenderar jag att grunda med kallgalvanisering finns spray på Biltema sen 3 lager hammarlack. Det håller förvånansvärt bra mot rostangrepp.
Gällande att betongen inte skulle bita bra mot en slät stålyta. Några jack med vinkelslipen funkar också, det ska vara obehandlad yta i betongen. Högt PH i betong skyddar stålet från korrosion, enligt samma princip som för armeringsjärn.
Tänkte fräsa ett spår i stolpen, kan nog bli bra dock mer jobb som du säger. Nu blir det att leta t-profil, tänker att jag minst får ha 25mm, måste finnas plats att borra hål för bultar. Det blir nog genomgående med stora brickor så kan jag hålla ner diametern lite tänker jag....
I ena hörnet ska vinkelstången sitta, stolpens ytterhörn möter järnets inre hörn. Ja det kan estetiskt se lite "slarvigt" ut, beror lite på resten av staketets utförande, men det blir starkt. Skulle rekommendera 60x60x6mm om det skulle vara aktuellt.
Redigerat:
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.