Hej! Jag har precis köpt ett gammal lantbruk där det stod en gammal platta som är från slutet av 1960, på cirka 288m2. Och i vintras så rasade ladugården som hade stått här. Vilket för oss var en jäkla vinst, trodde vi i alla fall! Efter all rivnings jobb med att få bort den gamla rasmassorna så börja vi preppa betongen! För nu ska vi äntligen bygga en ny maskinhall för att kunna ta in allt! Med allt menar jag allt som går in innanför portarna som är 4,5x4,5m. Då jag driver en verkstad, så vill jag inte ha några begränsningar på vad jag kan och inte kan ta in i lokalen. Därför har vi valt att ha 4,8m i takhöjd, ca 15m djup och nästan 20m brett. Fast med en mellanvägg på 10,7m så att ena hallen blir 155m2 och andra verkstaden blir 129m2.

Men tillbaka till problemet. Nu när vi började riva bort gammal handgjord betong så upptäckte vi att det var ännu mer handgjord betong under, och under detta lager var det matjord/sand. men på andra ställen var plattan välgjuten och tjock. Efter mycket om och men så har vi nu valt att göra nytt.

Men! till min nästa fundering! Vad är billigaste lösningen?
1. Gräva/bila bort ALLT och schakta om och sedan lägga på L-block, isolering (vilken tjocklek?), armering 6150 (dubbelarmerat) + 8150 och 150mm betong?

2. Bygga på det befintliga. Gräva ut jord och sanden som är mitt i plattan, dit med bärlager, jämna av med sand, lägga på plast, sen lägga på L-block och isolering, dubbel armering, 150mm betong (32/40).

3. Samma som 2:an fast med i-Balk istället för L-balk. isolera, dubbel armering, 150mm betong 32/40.

padda med 150kg padda givetvis.

Tips och ideér mottages gärna! Formulera gärna era svar på ett så barnsäkert nivå som möjligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.