Byggahus.se

Gjuta golv i källare

1. K
    Medlem · 46 inlägg

kristian_Nilsson

Medlem
    Hej, det var ett tag sedan jag skrev något här...
    Står nu inför ett tvättstugebygge i källaren. Har ett gammalt hus med noll isolering under den gjutna plattan, dock har jag drygt 3 meters takhöjd i källaren (gammal affär i....)
    Min tanke är nu att gjuta en ny platta ovanpå den gamla så att jag får in isolering, avlopp, golvvärme mm.

Så här har jag tänkt, uppifrån:

- Klinkers
    - Ev. tätskikt runt golvbrunn
    - ca 8 cm betong, med armering på distanser och vattengolvvärme ovanpå armering
    - 2x10 cm cellplastisolering
    - Befintligt källargolv.

Tror ni att detta funkar? Någon som har synpunkter? ngt speciellt jag bör tänka på? mm?

Tack

2. S
    Medlem · Västra Götaland · 32 inlägg

Snulle

Medlem

Re: Gjuta golv i källare

Nya betongplattan bör nog vara tjockare än 8 cm för att få plats med armering och golvvärme.

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Det låter som en vettig konstruktion. Men tänk på att om du hindrar fuktvandringen upp i golvet så kommer du med största sannolikhet få högre fukthalt i väggarna runtomkring. Normal tjocklek på plattan är kring 100 mm. Tänk på att om du gjuter med vanlig betong så får du vänta med plattsättningen i 2-3månader.

4. K
    Medlem · 46 inlägg

kristian_Nilsson

Medlem

Troligen bli det inte aktuellt med plattsättning förrän till hösten ändå. Men vad ska jag gjuta med om jag vill sätta klinkers tidigare?
    Det är ett sutteränghus och den nya plattan hamnar i den delen som i princip och delvis är ovan mark, spelar det någon roll för fuktvandringen?
    Jag kommer sedan oxå isolera väggarna innifrån med typ 10 cm cellplast och sedan lecaväggar.

5. J

jon_h

Medlem

Ska man sätta tidigare får man använda någon form av snabbetong, till exempel Ardex a34 eller a35. Mycket dyrare och dessutom inte helt okänsligt för fukt. Jag tycker absolut att du ska köra med vanlig betong om du har möjlighet.
    Att plattan hamnar ovan mark har ingen betydelse.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag skulle kunna tillägga, eller snarare understryka, att alternativen till vanlig betong är MYCKET dyrare. Som sagt.

Visst är det väl så att man kan blanda i lite extra cement eller om det var nån annan gucka så den brinner lite snabbare, men det är ändå marginellt. Låt det ta den tid det tar.

7. K
    Medlem · 46 inlägg

kristian_Nilsson

Medlem

Ok, tror jag kör med vanlig betong. Bör man göra plattan flytande eller se till så att den verkligen sitter fast/hänger ihop med väggarna?

8. J

jon_h

Medlem

Varken eller. Jag kan inte se någon anledning att göra den flytande, men det finns inte heller någon anledning att anstränga sig att få den att sitta ihop med väggarna mer än det som blir när du gjuter mot dem.

9. K
    Medlem · 46 inlägg

kristian_Nilsson

Medlem

Ok... snabba svar här... :)

10. MathiasS

MathiasS

Medlem

En platta som du gjuter på cellplastisolering kommer att röra sig nedåt med tiden. Cellplasten komprimeras. Av detta skäl vill du ha rörelsemån över en ev sula och plattan ska heller inte sitta fast i väggen. Tunn frigolit är ett utmärkt distansmaterial i detta avseende. Kolla källarprojekttrådarna.

11. S
    Medlem · Västra Götaland · 32 inlägg

Snulle

Medlem

Som ni kanske känner till har jag en liknande tråd i rörelse just nu under ämnet "Golv". Mycket matnyttigt att hämta på detta forum. Tack till alla för detta!

Om man får plattan att hänga ihop med väggarna, samtidigt som man armerar i underkant borde man motverka sättningar något, eller?

Bilar man bort golvet mot ytterväggarna och stannar på tillräckligt avstånd borde man få bra vidhäftning mot ytterväggarna. Om man däremot sågar ett snitt mot ytterväggarna blir golvet mer benäget att sätta sig?

12. MathiasS

MathiasS

Medlem

Din platta väger 250kg per kvm, du kan inte få den att vidhäfta i väggen så den hänger. Det handlar bara om millimeter i sättning. Sitter det fast längs med väggarna/ligger på sulan spricker plattan istället.

13. J

jon_h

Medlem

Fasen, det visste jag inte. Hur lång tid efter gjutning pågår detta? Eller är det något som händer kontinuerligt? Jag hade fått uppfattningen att cellplasten komprimerades en gång för alla under gjutningen..

14. MathiasS

MathiasS

Medlem

Det pågår kontinuerligt men länge som jag uppfattar det. Skivorna har ju en spec på tryckhållfasthet för korttidslast och en helt annan, lägre, för långtidslast. Jag fick uppfattningen från MDT AB att det hela visar sig under första året iaf.

Jag vet inte hur man definerar dessa lastprov som ligger till grund för databladens siffror men visst är det så att det sätter sig månader efter själva gjutningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.