Har ett gammalt garage , på gränsen till skjul som jag börjat fixa till. Nu är det dags att göra något åt golvet. Det är idag betongplattor som ligger i jord/grus. Fuktigt oisolerat mm. Jag har därför tänkt att gjuta ett betonggolv med lite isolering. Vill dock minimera utgrävningen. Även vanskligt att gräva för mycket då ytterväggarna står på en sula murad av cementblock, som kanske går ner 25cm i marken. Här har jag utvändigt Grävt fram, lagt platon mot stenen och fyllt med grus. (Var tidigare jord direkt mot.)

Min tanke är att gräva ut minimalt, för att isolera med isodrän, som kappilärbrytande istället för makadam. Tänker då ett minimalt avjämnings lager 5-10 cm. 2 lager isodrän 2x10 cm, sen gjuta ca 10cm (tillräckligt?) . Ni som använt isodrän som lösning istället för makadam plus cellplast. Har det funkat bra.

Lite nervös inför utgrävning då jag kommer behöva gå lite nedanför nuvarande block som väggarna står på. Skall försöka utreda hur djupt dom står. Men om jag skall göra ovan så behöver jag gräva ut ca 35-40 cm. Tänker att man får gräva fram bit för bit när man kommit under nivån, och då stadga med reglar mellan väggarna som trycker ut grunden tills man Gjutit?

Kan ovan vara en bra lösning. Obs skall inte köras in bilar på detta. Det kommer funka som förråd, mopedverkstad, eller kanske ett framtida uterum. Hur hög KPA på skivan bör man välja? Priset stiger ju med tryckhållfastheten. 200KPA kostar runt 600:-/m2. 95KPA runt 350:-/m2. Litet garage bara runt 18-20m2, men det blir 40m2 med 2 lager. Så man vill ju att det både skall hålla, men inte kosta mer än nödvändigt. Kommer dra iväg ändå:)

Gammalt garage med ojämnt betongplattgolv, diverse verktyg och byggmaterial utspridda och en öppen träkonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gammalt slitet garagegolv med ojämna betongplattor och synlig jord och grus mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.