Byggahus.se

Gjuta garageplatta på grovfä...

1. S
    Medlem · 2 inlägg

ssv9831

Medlem
    Hej!

En snabb fråga, har letat men inte hittat något om detta. Jag har köpt ett hus där garagegolvet är grovlagt med betong (väldigt knölig osv) men allt finns på plats såsom brunn, väggar, infart osv. Hur borde jag se till att det blir ett riktigt golv, jämt och fint? Svårt att göra själv (har ingen erfarenhet alls)? Kostnader ?

2. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    flytspackla

3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Lite beroende på vad du vill ha för golv i garaget.

Gjuta på en tunn slipsats är ett alternativ, flytspackla ett annat.

4. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    gjuta är inte att rekommendera i detta fallet, bland de svårare man kan göra med betong

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    En slipsats på 40-50 mm med 0-8 grus, på en ordentligt primad yta kommer bli bra.
    Men jag säger inte att det är bättre än flytspackel. Möjligen kan man få en tåligare yta om det görs rätt.

• Laddar…
  6. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    nä man gjuter inte 40-50mm de är för vanskligt och speciellt inte på bef. betongyta.

och väljer man att ändå göra de så räcker de verkligen inte att bara prima innan.
    Ytan ska vattnas och gärna i flera dagar och gärna även rugga upp ytan på befintligt betong.
    viktigt att armera i ök, använda stort Dmax, låg cementhalt och låg vattenhalt.

Men som sagt detta är något som proffs har svårt för så en privatperson ska nog hålla sig undan när de finns enklare lösningar

7. S
    Anonym

SBH

Anonym
    det går att gjuta tunnt. krävs mycket kunskap då

8. S
    Medlem · 734 inlägg
    Slipa grovt o sen klinker?

9. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    gjuta tunt är inget problem men nu handlar de om gjuta tunt på en befintligt betong yta.
    De klarar inte många privatpersoner inte många proffs heller utan tillgång till betongfabriker

10. S
    Anonym

SBH

Anonym
    ett par gånger har vi gjutigt 40-60mm med gott resultat. krävs mycket jobb innan den egentliga gjutningen

11. S
    Anonym

SBH

Anonym
    står väggar direkt på betongen?

12. S
    Medlem · 2 inlägg

ssv9831

Medlem
    Nej, väggarna har satts upp först och använts för grovgjutningen.

Jag kanske ska tillägga att den lagda betongen är full av stenar mm så mellan topp och dal är det kanske så mycket som 5-7 cm. Är det fortfarande flytspackel som rekommenderas då ?

13. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    De är bara en fördel att de är grovt om du väljer betong alternativet..

Jag hade dock valt flytspackel även om du måste flyta 70mm
    Flyta i två omgångar så du kommer upp i korrekt höjd. Kanske till och med ska använda industrispackel i översta lagret eftersom de är ett garage

• Laddar…
  14. S
    Anonym

SBH

Anonym
    vad är direkt mot betongen? plast eller någon ytskiva.
    20-30( extrem fall 40mm) tar man med flytspackel. flytsspackel är inte gjort för att bygga upp så som 50-70mm( även om man gör det i lager)

15. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    jodå flytspackla över 70mm är inga konstigheter och de görs hela tiden.
    enda är att man får göra de i omgångar.
    annars hade ju i princip varje bygg i Sverige varit fel, hur flyttar du annars HDF-bjälklag menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.