Renoveringsplats med öppet golv och murstock samt synliga ledningar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med öppet golv nära murstock, kablar och rör synliga, i förberedelse för köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ska snart in med kökspannan och acktanken som ska stå brevid.

Det är torpargrund i huset ca 40cm till marken. Är det nån som vet hur jag bör förstärka/ gjuta upp ett fundament till pannan och tanken? Pannan väger drygt 230kg och tanken 400kg, med vatten i sig.

Har precis haft upp golvet och isolerat, och lagt igen med golvspånskiva. Men lämnade öppet närmast murstocken där pannan och tanken ska stå.

Pannan ska stå på höger sida Av murstocken och tanken på vänster sida, där gammla diskbänken var förut.

alla råd/funderingar uppskattad

Med torpargrund och det bjälklaget Nja. du måste nog se till att det finns stöd från marken under och en betongplatta på det.
4 st betongstolpar är nog ett måste som bär upp allt

Hur är bäst att göra stöd från marken? Kan man ta vanliga trädgårds stenplattor och sätta på marken med nå grövre brädor /reglar som stöttor under bjälkarna? Eller bör man gjuta en platta på marken och sen stötta upp från den till golvbjälkarna

Tänker du att jag sen ska gjuta en betongplatta direkt på golvet? Kommer inte den bli ganska tung den med? Hur tjock bör den vara och tror du armering behövs

Haft lite att göra. Hur är det med marken under, fast/lös/sand/lera, inte nog så viktig detalj för att ett mothåll underifrån ska hålla.

jag skulle Nog säga att det är vanlig jord. Är nog ganska löst, iallfall nu när det är Ganska blött i marken oxå.

kanske man kan gräva ut lite för hand och fylla med grus, kanske 5-10cm och sen sätta plattorna eller gjuta en större hel platta över det.skulle de hjälpa att få underlaget lite fastare tror du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.