Byggahus.se

Gjuta förhöjd betongsyll på betongplatta (bilder)

1. murak
    Nybyggare · Gotland · 398 inlägg

murak

Nybyggare
    Jag planerar som vissa av er vet att bygga en carport med gjuten platta av enkelt slag och jag funderar nu på hur jag bäst höjer upp väggen/syllen så att smältvatten från bilar inte ska sugas upp i syllen. Ett alternativ jag funderat på är att gjuta en 45mm hög betongsyll/kant som jag sen ställer väggarna på. Då jag inte hittar info om något liknande på nätet så tänkte jag fråga er som har lite kunnande kring betong om min arbetsgång kommer fungera.

Jag börjar med att bygga gjutformen för själva plattan mha 45x220 reglar:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    gjut1.PNG

Sen tippar jag i betong och slodar:
    gjut2.PNG

Kort där efter lägger jag på en form av 45x45 reglar där min förhöjda syll ska vara:
    gjut3.PNG

På med betong i denna:
    gjut4.PNG

Efter glättning får allt stå och härda i en vecka, sen tas formarna bort:
    gjut5.PNG

Sen kan jag resa väggar ovanpå min förhöjda syll med vetskapen att smältvatten inte kommer åt virket:
    gjut6.PNG

Gjutformarna ska förstärkas mer än vad som visas i bilderna.

Frågan är NÄR jag ska lägga på den mindre gjutformen? För tidigt så kommer den skunka ner i den våta betongen, försent så kommer inte syllens betong "sammanfogas" med plattans?

Alla kommentarer välkomna! Tack på förhand!

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 608 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    • Laddar…
  3. murak

murak

Nybyggare
    Med reservation för ändring så tillåter inte budget L-element idag, även om jag så klart ser fördelar med dem. Ang lecablock, jag vill helst ha en ganska låg förhöjning, men det kanske finns lecablock som är 50-60mm höga?

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 948 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Varför vill du ha en låg förhöjning? Att göra två formar låter som rätt mycket jobb, jämförelse med att mura en rad leca ..

• Laddar…
  5. R

Robert-san01

Självbyggare
    Man brukar ha 10cm förhöjning på kanten då det är samma som man brukar göra plattan tunnare på ett garage. Då hamnar nederkant fasad rätt. Har du för låg förhöjning kommer fasaden att hamna för nära marken eller det blir en hög kant in till carport/garage.

• Laddar…
  6. R

Robert-san01

Självbyggare
    Dörren in till förrådet ställer du på plattan med en syllpapp under tröskeln. Annars får du en 7cm hög tröskel.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Sala · 501 inlägg

Marsman80

Medlem
    Om du ska gjuta på en kant så är nog bästa sättet att gjuta in armeringsjärn som sticker upp ur originalplattan in i den kant du ska gjuta för att få det att hålla ihop. Då kan du gjuta kanten vid ett senare tillfälle. I värsta fall kanske det inte blir vattentätt mellan de två betonglagren men armeringen ska hålla ihop dom och syftet att väggen ska vara fri från golvet uppfylls ju som tänkt.

• Laddar…
  8. murak

murak

Nybyggare
    Regelstommen ska göras i 45x95 reglar och den förhöjda syllen vill jag således ha ca 95mm bred så att man inte går o snubblar på den inne i förrådsdelen. En för hög syll med 95mm bredd tycker jag skulle kännas "vekt" och vingligt.

Bifogar skiss på tänkt vägg i genomskärning:
    DSC_0312.JPG

9. R

Robert-san01

Självbyggare
    Skall du ha isolerad platta?

• Laddar…
  10. murak

murak

Nybyggare
    Delvis. Grundtanken är att bara ha ett lager 100mm cellplast S100 i mitten av plattan så att det bildas en kantbalk. Det kanske blir ett lager 50mm under hela plattan också, mest för att förhindra att fukt sugs upp i kantbalken.

Ska också nämna att marken består av ett tunt lager lera/matjord och under detta är det fin sand. Matjorden schaktas bort och sen fylls det på med makadam utan 0 fraktion eller vad det heter. Dräneringsrör runt om. Paddas och sen är tanken att ställa gjutformen på med isolering i. Alternativt så lägger jag först ett lager 50mm cellplast på makadamen, sedan gjutform och mer cellplast på detta.

vägg syll-A4 P.png

Tack för de andra svaren! Om jag ändrar frågan, Hur bör jag göra en måttligt förhöjd syll så att smältvatten inte kommer åt träväggarna? Prio är stabilitet, utseende och pris.

11. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Leca-blocken är ju som standard 190 mm "höga" .. så i teorin kan man ju dela dem på längden ... Alternativet är väl att gå upp till 150 mm "breda" .. Ska du isolera väggarna?

• Laddar…
  12. murak

murak

Nybyggare
    Jag ska meditera på detta med lecablock.. Jag hade helst gjutit förhöjningen som ola.eriksson beskrev (då kanske 70mm högt för att på plats med armeringsjärn på ett klokt sätt) men jag har ändrat mig förr..

Väggarna ska isoleras med paroc stenull 95mm tjockt då jag har en hel del sånt liggandes. Ingen plast/diffspärr då förrådet kommer vara ouppvärmt till en början. Kanske sätter in nån solfläkt eller liknande på sikt.

13. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag tror att det blir bra, vilket som ..
    Om jag hade gjutit en sockel så hade jag nog låtit små knoppar armeringsjärn sticka upp ur plattan, så sockeln hålls på plats, och sen borrat och skruvat rakt igenom syllen och sockeln ner i plattan ... Nu är jag ju varken snickare eller betongarbetare, så det kommer säkert synpunkter på det .. :D

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Västernorrland · 6 397 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Lecablocken muras ju bara under de ev väggarna så vad är det du ska gå och snubbla på? Det är ju ändå det mest vedertagna sättet att göra det på.

15. murak

murak

Nybyggare
    Vedertaget absolut, men som sagt så består min regelstomme av 45x95, så lecablocket skulle i så fall sticka ut en bit i rummet vilket jag gärna undviker. Se bild:

spark.PNG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.