Byggahus.se

Gjuta för flaggstång?

3k läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har gjutit för flaggstång. Jag gjorde ett håll på 55cmx55cmx65cm. Jag använde mig av expanderbetong och det gick åt 12-säckar, alltså 300kg.

Nu när jag läser ser jag att man egentligen skall gräva 100-120cm och ha ett 40cmx40cm stort hål.

Frågan är om ni tror att min plint kommer funka? Flaggstången är 12m och i glasfiber, väger 38kg ink. fot.

//Calle

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Tyvärr är jag rädd att flaggstången kommer att välta.

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Det är ju helt klart bättre att ha en djupt hål men borde fungera med det du gjort också. Beror säkert en massa på hur stabil marken är och hur mycket det blåser. Kan aldrig tänka mig att den blåser omkull men börjar det luta mer och mer är det kanske läge att göra en ny "grund". Själv använde jag jordborr och borrade först rakt ner kanske 50 cm och sedan i 3 olika riktningar därifrån då det kändes stadigare än en rakt plint. Jordborren var dock endast 22,5 cm i diameter men min flaggstång på 12 m stor stadigt trots ett blåsigt läge.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du har ju gjutit en 300kg-klump! den kommer inte flyga iväg. Jag kom inte ens en meter ner utan stötte på sprängsten innan detta. Har ett enkelt gjutrör med betong, dvs en bråkdel av vad du har, cirka 45 liter. Den flaggstången har stått rak i över tio år nu.

Börja flagga och se vad som händer, jag tror det funkar utmärkt. Om det inte är ok lär det knappast ske något dramatiskt.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Tänkte så också, vikten i plinten är ju 80-gånger vikten på stången, en flagga har ju inte så stort vindfång eftersom den hela tiden vrider efter vinden. Får prova och se, inte mer än att man gjuter om ifall det strular.

Tack för svar i alla fall!

6. C
    Medlem Nivå 1

Funkar fint!

Tänkte bara meddela att grunden funkar fint, flaggat i blåsigt läge utan att den rört sig en millimeter. (y)

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Ja, den kommer stå kvar.

8. niklasn
    Renoverare Nivå 7
    Den kommer nog stå kvar, men som jämförelse kan jag berätta om min segelbåt - 5 ton totalvikt varav 2.8 i kölen, tyngdpunkten cirka 1.40 under vattenytan. Masten är ungefär 16m över vattnet med en slank profil, mer strömlinjeformad än en flaggstång.

Vid en vind om 7m/s, rätt från sidan utan segel, lutar båten cirka 15 grader... Så underskatta inte vindens effekt, ffa som kraften i en flaggstång ligger längst bort från fästet.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka