Jag ska gjuta ett flaggstångsfäste med u-balkar. Fundamentet kommer vara 500mm i diameter och ca 1000 djupt. U- balkarna 45x100x2000 behöver jag någon ytterligare armering?
Tänkte blanda egen betong någon som har förslag på ett recept? Hittade ett här på forumet
1 säck cement 25 kg
45 liter gjutgrus 0-8
40 liter sten, 16-25 mm
14 liter vatten
Tänkte blanda egen betong någon som har förslag på ett recept? Hittade ett här på forumet
1 säck cement 25 kg
45 liter gjutgrus 0-8
40 liter sten, 16-25 mm
14 liter vatten
Medlem
· Västerbottens län
· 17 975 inlägg
Du kan ju böja till några ringar, endera najar du ihop med några stående stänger och gör en bur eller så slänger du i ringarna allteftersom du fyller på betong.
Protte
Protte
Det behövs inte alls. Du kan slänga i större sten för att dryga ut betongen också.
Blev det bra?Bjerke88 skrev:
Jag ska gjuta ett flaggstångsfäste med u-balkar. Fundamentet kommer vara 500mm i diameter och ca 1000 djupt. U- balkarna 45x100x2000 behöver jag någon ytterligare armering?
1 säck cement 25 kg
45 liter gjutgrus 0-8
40 liter sten, 16-25 mm
14 liter vatten
Tänkte också fråga vart du köpte U-balk som privatperson och om den var galvad?
Ja det blev jättebra jag köpte på skroten, och nej den va inte galvad. Jag målade dom i vit hammarlack. Jag hade inte någon ytterligare armering, den har stått upp i ett år nuN nullejaro skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det okej att gjuta betong mot träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta skorstenskrona
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta mindre platta med lättklinkerkulor
Grund & Markarbeten -
Höja tak eller gjuta lägre bottenplatta för tillräcklig takhöjd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gjuta plintar i vatten till brygga.
Övrigt Off Topic