Byggahus.se
Hej!

Håller på att rita en entrétrappa som ska gjutas och sedan kläs i skiffer. Hittar ingen information om hur stor trappavsatsen ska vara, alltså trappans översta plattform.

Jag inkluderar måtten i ritningen nedan men för säkerhetens skull skriver jag ut vissa mått här.

Framför huset finns ett berg och det börjar 190cm från husets fasad.

Höjd från marken upp till ytterdörren 60 cm.
Sättsteg 15 cm höga.
Plansteg 30 cm djupa.
Ytterdörrarnas totala bredd, karminnermått, 138 cm. Den vänstra dörren är den som öppnas. Den högra dörren är statisk men kan öppnas vid behov. När dörrarna står på så pass vid gavel de möjligen kan är den totala bredden ca 170 cm.

I förhållande till huset, ytterdörrarna och optimal funktionalitet, hur stor bör trappavsatsen vara?

• Handritad skiss av en entré med mått för trappa, dörr och fönster för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trähusfasad med dubbla ytterdörrar och en tillfällig trätrappa i ett skogsläge nära ett berg.
    Skapa konto
  • Rödfärgat trähus med icke komplett entrétrappa utan trappavsats framför dubbla bruna dörrar.
    Skapa konto
  • Entré till rödmålad byggnad med öppna vita dörrar och en ofärdig trappa utan avsats.
    Skapa konto
En amatörgissning

Med dubbeldörr skulle jag tänka att båda dörrarna ska vila mot staket. Det betyder att trappan hamnar 70cm från väggen. En meter bredd utanför öppna dörrar borde ge lite svängrum då något otympligt ska in och båda dörrarna öppnas. Så avsatsen blir ung 150 bred och 170 ut från vägg.
Vill man sen ha plats att ställa ner matkassar, stövel skrapa, knyta-skorna-pall så behövs ju större.

Om trappan ska vara lika bred som avsatsen eller med ett mellanrum är mest tyckte och smak.

Hej!
Tack för svar :)

Räcker det verkligen med att trappavsatsen endast är 10 cm större än dörröppningen? Karminnermåttet är 140 cm. Nu när jag funderar på det tänker jag att avsatsen kanske ska vara 15-20 cm på vardera sida om dörröppningen, totalt 170-180 cm.

Vad menar du med "lika bred som avsatsen eller med ett mellanrum"? :)

Såg 138 cm på ritningen och utgick från det. Estetiskt tänker jag att trappavsatsen slutar innan fönstren.

Visst ska trappan gå 90grader mot dörren? Då tänker jag att den antingen börjar inne vid väggen, eller börjar utanför dörren när den står öppen. Svårt att förklara utan skiss.

M Mellanbarn skrev:
Såg 138 cm på ritningen och utgick från det. Estetiskt tänker jag att trappavsatsen slutar innan fönstren.

Visst ska trappan gå 90grader mot dörren? Då tänker jag att den antingen börjar inne vid väggen, eller börjar utanför dörren när den står öppen. Svårt att förklara utan skiss.
Tack! Jag ska kolla på och rita en del :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.