Hej! Ska gjuta betongplatta framör entré och fick höra att man kan dra vanlig PVC borste över ytan strax efter gjutning för att den ska få spår och bli mindre hal när det är blött. Någon som gjort så (eller något liknande) och har några tips eller bilder på hur det blev?

Åsa Lund
Finns säkert bilder på nätet om du googlar
Det kallas att kvasta betong (betong med kvastad yta) och görs traditionellt med piassavakvast

Så här gjorde jag utanför mitt växthus. Frystestad betong med luft och anläggningscement. Först brädriver man betongen sen slätar till den med ett handstål sen drar man kvasten. Jag har en speciell borste för betong. Funkar med en piasavakvast om man är lite lätt på handen.

• Växthusentré med öppen dörr, uppfräschad betongplatta, trädgårdsredskap, växter, lerkig mark, slang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Så här gjorde jag utanför mitt växthus. Frystestad betong med luft och anläggningscement. Först brädriver man betongen sen slätar till den med ett handstål sen drar man kvasten. Jag har en speciell borste för betong. Funkar med en piasavakvast om man är lite lätt på handen.
Hejsan,

Ska försöka ge mig på att djurs en entreplatta - två lastpallar bredd. Har aldrig gjort detta.

Tyckte din entré till växthuset såg fin ut - kan du guida men vad jag behöver köpa in och hur jag ska göra?

Tacksam för hjälpen!

//nybörjar - John

J J_Lindberg skrev:
Hejsan,

Ska försöka ge mig på att djurs en entreplatta - två lastpallar bredd. Har aldrig gjort detta.

Tyckte din entré till växthuset såg fin ut - kan du guida men vad jag behöver köpa in och hur jag ska göra?

Tacksam för hjälpen!

//nybörjar - John
Köp 1tum4 till formen
Armeringsnät 6150
40mm distanser typ speedies.
Om du ska blanda betongen själv så köp grovbetong säckar med anläggningscement i så det klarar sig bra utomhus.

Vet ej dina markföhållande men hos mig är det sand så jag grävde bort typ 20-30
Sen packa med en padda. Sen markduk. Fyll upp typ 10-15 cm grus och packa igen sen strössla på lite fint grus och jämna av. Ska du isolera vilket aldrig är en dålig idé så ta höjd för det. Sen är det bara att spika upp formen i rätt höjd med avrinning bort från dörren. I med distanser och armeringsnät. Klipp nätet så det är cirka 35-45mm mellan armering och form så blir det bra täckskikt.
Blanda betongen häll i vibrera och dra av med en bräda jämns med formen.
Brädriv och handståla när det börjar bli halvhårt. Sen drar du med en finareborste. Piasava kan bli väldigt grovt. Vattna och täck med plast så fort det inte förstör ytan. Håll det blött och plastat i minst 7 dygn. Dammbind ytan direkt efter plasten är borta innan du börjar använda plattan.

B byggolle skrev:
Det ser ju jättebra ut. Vad var det för borste du använde och var köpte du den?

En
Y yomm skrev:
Det ser ju jättebra ut. Vad var det för borste du använde och var köpte du den?
En borste som är gjord för betong. Mr long arm tror jag den heter. Tror den går att köpa av Lindec eller Modern Betong. Är nog dyr som fan. Kolla med hyrfirmorna om de har att hyra ut.

• Gilla
yomm
  • Laddar…
Kolla med Betonova också de hyr ut saker för betongmönstring med mera.

• Gilla
yomm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.