Så här gjorde jag utanför mitt växthus. Frystestad betong med luft och anläggningscement. Först brädriver man betongen sen slätar till den med ett handstål sen drar man kvasten. Jag har en speciell borste för betong. Funkar med en piasavakvast om man är lite lätt på handen.
Hejsan,B byggolle skrev:
Ska försöka ge mig på att djurs en entreplatta - två lastpallar bredd. Har aldrig gjort detta.
Tyckte din entré till växthuset såg fin ut - kan du guida men vad jag behöver köpa in och hur jag ska göra?
Tacksam för hjälpen!
//nybörjar - John
Köp 1tum4 till formenJ J_Lindberg skrev:
Armeringsnät 6150
40mm distanser typ speedies.
Om du ska blanda betongen själv så köp grovbetong säckar med anläggningscement i så det klarar sig bra utomhus.
Vet ej dina markföhållande men hos mig är det sand så jag grävde bort typ 20-30
Sen packa med en padda. Sen markduk. Fyll upp typ 10-15 cm grus och packa igen sen strössla på lite fint grus och jämna av. Ska du isolera vilket aldrig är en dålig idé så ta höjd för det. Sen är det bara att spika upp formen i rätt höjd med avrinning bort från dörren. I med distanser och armeringsnät. Klipp nätet så det är cirka 35-45mm mellan armering och form så blir det bra täckskikt.
Blanda betongen häll i vibrera och dra av med en bräda jämns med formen.
Brädriv och handståla när det börjar bli halvhårt. Sen drar du med en finareborste. Piasava kan bli väldigt grovt. Vattna och täck med plast så fort det inte förstör ytan. Håll det blött och plastat i minst 7 dygn. Dammbind ytan direkt efter plasten är borta innan du börjar använda plattan.
Det ser ju jättebra ut. Vad var det för borste du använde och var köpte du den?B byggolle skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är rimligt pris för att gjuta en källartrapp med 4-5 steg?
Grund & Markarbeten -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Grindstolar i trä - gjuta mycket eller lite?
Trädgård allmänt -
Höja mark. Mura, gjuta eller L-stöd? Vad tycker ni?
Grund & Markarbeten -
Ska gjuta golv för badrum i källaren - hur gör jag det bäst?
Badrum