Byggahus.se

Gjuta en klack för kantbalken?

1. M
    Medlem Nivå 8
    Har grävt ur för att gjuta till garagets platta med en meter. Befintlig grund till garaget är lecablock som står på en gjutning som syns på bilden. Frågan är om jag ska göra likadant med den nya gjutningen?
    Dvs att jag gjuter en 40 cm klack i rännan jag har grävt för att sedan forma upp plattan till utbyggnaden. Jag tänkte isf armera med 4 st järn till klacken och låta järnen sticka upp ur klacken så plattans armering kan najas ihop med klackens armering. Är jag snett på det?
    Eller ska jag strunta i att gjuta så djupt, fixa makadam som jag jämnar av och gjuter en kantbalk som är 20cm tjock?

Vattenpasset visar plattans nivå.

2. S
    Bannad · Nivå 12
    Du gör det för att få en bra infart då . ingen hög kant att hoppa upp på
    Gjuter du som du säger så blir det starkt och sjunker inte ,
    Järn 10-12 mm för fäste i plattan , sätt dom i balken ,( På den längden 10 st ) vik dom in mot plattan , min 0,5 meter
    Armeringsnät 6 mm räcker , men packa ordentligt där plattan blir ,
    Sedan för att få plattan att ligga kvar , borra ( sidled inte uppifrån och ner ) snett in i garagegolvet min 30 cm och 45 grader och viker du dom över 110 grader in plattan så kan dom inte åka ur sitter berghårt och plattan ligger kvar , kommer aldrig att röra sig

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 8
    Tack för svar,
    Jag kom fram till att jag kommer fylla upp med lite makadam eftersom att gjutningen annars blir väldigt tjock.
    Kommer borra in järnen som du skrev. efter bästa förmåga. Provade borra med min slagborrmaskin, men konstaterade omgående att jag måste ha en bättre maskin och längre borr :D

4. S
    Bannad · Nivå 12
    Det blir bra med fyllningen , men du behöver min 10 cm platta för att den inte ska spricka och betongen få bra grepp på armeringen , armeringsnätet ska då helst ligga ca 3 cm från undersidan på plattan , det är där dragkraften blir nedåt när en bil kommer på ,
    Tänk en bräda , när du trycker till så spricker den först på undersidan , samma sak med plattan
    När du borrar så kan det vara något järn i vägen , bara att dra ut borren sätta den lite på tvären i samma hål , då går du på sidan om ett järn

5. M
    Medlem Nivå 8
    Ja plattan blir minst 100 mm tjock. Där bärande vägg ska resas är den 200 mm tjock. Under 200 mm gjuter jag en grovgjutning som nog blir runt 200 mm tjock på en makadambädd.

se min mkt snabba skiss över hur jag tänker mig.

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är bättre att kantbalken vilar direkt mot marken, än på makadam som du dessutom har svårt att padda i det läget. Du får göra förhöjningen lite högre istället.

7. M
    Medlem Nivå 8
    Vad menar du förhöjningen? Är det min gröna fyrkant som jag benämner grovgjutning?

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Nej, jag syftar på den röda 200 mm tjocka delen.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Grovgjutningen är ju grunden som jag tänkte gjuta innan jag gjuter plattan och kantbalken.
    Så jag gjuter grönt först och när det är färdighärdat gjuts det röda. Men du menar att jag ska strunta i att dela på gjutningarna och istället gjuta allt på samma gång?

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Vad jag framför allt menar är att du inte ska ha makadam under grundgjutningen. Man gjuter alltid sulor mot oschaktad mark. Du kan gjuta allt i ett med rätt formsättning, men det viktiga är att du har med armeringen. Armeringen behövs främst för att binda ihop plattan med grunden.

11. M
    Medlem Nivå 8
    Ok. Då är jag med. Tack för tipsen .