Hej, jag har nyligen köpt ett 50-tals med garage i källaren, jag vill på något sätt bygga igen garageporten och sedan fylla igen nedfarten, hur tycker ni jag borde göra?
Går det att få bygglov för något annat än betong gjuten i form? tänker på vilka krav som ställs på beräkningar för marktryck.

Mått
Bredd 260cm
Höjd från platta till 'balk' över port 210cm
Höjd från platta till underkant källarfönster 165cm
Höjd från platta till omgivande marknivå 150cm
Tjocklek vägg 25cm

Jag hoppas det blev rätt forumdel:)

Det enklaste och bästa är att mura igen öppningen med leca-sten, eller liknande. Att gjuta blir oerhört mycket mer komplicerat och dyrt.
Det blir inte heller något direkt marktryck att tala om. Du kommer ju också dränera där du fyller. Så något vatten kommer inte heller stå där.
Byggnadsnämnden kommer inte kräva några hållfasthetsberäkningar.

• Gilla
Kalle65
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det enklaste och bästa är att mura igen öppningen med leca-sten, eller liknande. Att gjuta blir oerhört mycket mer komplicerat och dyrt.
Det blir inte heller något direkt marktryck att tala om. Du kommer ju också dränera där du fyller. Så något vatten kommer inte heller stå där.
Byggnadsnämnden kommer inte kräva några hållfasthetsberäkningar.
Tack så mycket för din input, det blir nog helt enkelt leca med isodrän elller dyl. Skönt att dom inte kräver hållfasthetsberäkningar, men det blir bra mycket pappersjobb ändå:/

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.