Vi har fått vårt hus omdränerat och vill dölja plastlisten som ligger över isoleringen. Jag skulle behöva tips på hur jag kan få det att se ut som en betongklack som hänger ihop med källarmuren. På vissa ställen runt huset sticker plastlisten upp ganska högt men vid entrén är den däremot alldeles för låg och där vill jag istället fylla upp ca 30 cm vid källarmuren ovanför dräneringen/plastlisten. Hur åstadkommer jag detta på bästa sätt? Tänker att det är dumt att fylla på med jord ovanpå plastlisten som i så fall hamnar direkt mot källarmuren utan att jag behöver ha något som inte samlar fukt där. Klä muren med mer isodrän först?
Där det behövs fyllas upp lurar jag på att använda överblivna metallreglar och skruva fast på muren på några ställen över plastlisten och på så sätt skapa en klack som jag kan klafsa in i betong. Det gör mig inte så mycket om det blir lite sprickor i betongen :)
Kan man klafsa på med betong och släta ut med murslev? Klä in med hönsnät först?

Bild på källarmuren vid entrén med kritstreck där jag vill ha marknivån och inspobilder på hur jag skulle vilja att klacken såg ut.

• Källarmur med synlig plastlist och kritstreck som markerar önskad marknivå vid husdränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarmur med synlig isolering och markering för önskad marknivå, nedlöppsrör och kantstenar i förgrunden.
  • Källarmur med synlig dräneringsplastlist och en markerad linje för önskad marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är inte övertygad om att en betong inklädd nedre del, med metoden du är inne på kommer bli särskilt framgångsrik. Det är trevligt om du inte ställer till något som drabbar nästa husägare eller vem det nu är som kommer leva med underhållet av betongsockeln om det görs på fel sätt från början. Om en hållbar sockel ska dit behövs en gjutform, stadigt underlag, armering, ganska mycket jobb.

Rekommenderar istället att du köper färdiga rejäla kantstenar av betong och sätter en halvmeter från grundmuren och fyller upp mot sockeln med grovt makadam. Det kommer inte behöva underhållas, ser bättre ut också.

Jag hade lagt fint grus ovanpå och en kantsten eller något mot gräset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.