2 401 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gjuta betongplatta och lägga vattenburen golvvärme uppepå?
En fundering runt gjuta en betongplatta. De flesta rekommenderar att stoppa in golvvärmen i plattan, förmodligen för att spara tid och kanske lite pengar, men även för att hålla plattan uppvärmd och därmed minska risken för fukt.
Min erfarenhet hos många med golvvärme ingjuten är att den inte hänger med att värma upp/kylas av i tid om väderomslaget är stort.
Kan ett alternativ vara att gjuta betongplattan och sen lägga träreglar med golvvärmeplåt uppepå. Förmodligen med platon eller liknande under? Då kommer en del av värmen fortfarande stråla nedåt och hålla plattan någon grad varmare, samtidigt som systemet borde bli mycket snabbare vid omslag. Det blir dessutom lättare att eventuellt ändra golvvärmen i framtiden.
Vad tror ni?
Min erfarenhet hos många med golvvärme ingjuten är att den inte hänger med att värma upp/kylas av i tid om väderomslaget är stort.
Kan ett alternativ vara att gjuta betongplattan och sen lägga träreglar med golvvärmeplåt uppepå. Förmodligen med platon eller liknande under? Då kommer en del av värmen fortfarande stråla nedåt och hålla plattan någon grad varmare, samtidigt som systemet borde bli mycket snabbare vid omslag. Det blir dessutom lättare att eventuellt ändra golvvärmen i framtiden.
Vad tror ni?
Hur som helst skall du ju isolera plattan ordentligt. Sen om du absolut inte vill gjuta in slangen så kan du lägga spårade spånskivor och sedan plåtar och slang i dom.
Men i princip all nyproduktion med golvvärme gjuts in och de flesta verkar tycka det är ok.
Men i princip all nyproduktion med golvvärme gjuts in och de flesta verkar tycka det är ok.
Precis ett sån lösning som Thermotech tänkte jag mig med minimal cellplastskiva i botten för att öka värmestrålningen nedåt - typ http://www.thermotech.se/golvvarme/...andegolv18.4.2741dba1127dbde7e0380008168.html
Iof kanske det inte spelar någon roll?
Iof kanske det inte spelar någon roll?
Klicka här för att svara