Byggahus.se

Gjuta betongmur i flera höjder

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Är relativ ny på att gjuta i betong och ska nu gjuta en mur som är 1 meter hög. Till den ska en mur på 0,5 meter ansluta.
    Hur utformar jag formen så att betongen inte ”svämmar över” i den lägre muren när jag häller i betongen i formen?

bifogar en bild på hur jag tänkt slutresultatet.

tar tacksamt emot tips! :)

Redigerat 1 maj 19:32
  2. J
    Medlem · Nivå 15
    Mer info om det med 0,5 meter ansluta

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Bifogade nu en bild hur jag tänker slutresultatet

4. J
    Medlem · Nivå 15
    Är det en befintlig mur som ska höjas ?

5. T
    Medlem Nivå 1
    hej!
    Allt är en ny gjutning och skulle vilja bygga i en form och gjuta samtidigt...

mvh

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 15
    Är lite svårt att ge info om hur man gör på distans, med sök på , """" bygga form för gjutning """ så hittar du säkert något som passar i ditt fall, det ska vara en botten för den att stå på , armering e.t.c.

7. E
    Medlem Nivå 5
    Är det just översvämningen du är orolig för hade jag tillverkat ett provisoriskt lock att skruva dit i typ plyfa på den lägra delen.

8. C
    Medlem · Nivå 11
    Jag och en annan diskuterade väggformsbyggnation i en annan tråd. Lyckades inte länka internt så här kommer länken extern. https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-vaeldigt-stor-blomsterlada-i-betong.372580/

Angående nivåskillnaderna så är det lättaste att sätta ett "lock" med några hål i för vibben. Man kan även sätta en "flytbräda", vilket innebär att du bara sätter som ett L vid nivåskillnaden. Men antingen får du använda väldigt stabbig betong eller vänta lite innan du gjuter den högre delen. Gör du inte det kommer den lägre delen pysa upp.

9. J
    Medlem · Nivå 15
    Först fylles dem nedre delen upp och sedan efter någon timma fylls den övre delen på med ett lager betong och väntar en halv timma, sen det med att få till det bra, så är vibbra ett måste ( all luft måste ut ) är det stort innehåll i muren så går det inte riktigt bar att vibbra med en slagborrmaskin, ( det går bra på stolpar/plintar ) men inte på en mur. Att ha en större modell vibbra ställer stora krav på att formen håller ihop, det blir ett enormt tryck när man vibbrar. och formen sväller lätt till och kan rämna

10. C
    Medlem · Nivå 11
    Behövs ingen speciell stor vibb till en liten stödmur, duger gott med minsta möjliga.
    Vibbning påverkar inte heller formtrycket, så det spelar ingen roll för den sakens skull.

11. J
    Medlem · Nivå 15
    Har inte talat om storlek på vibb, men du verkar ha en annan åsikt om att formen inte kan svälla när man vibbrar, det gäller att sträva upp ordentligt, kanske med genomgående på mitten av formen för att den inte ska få kulmage. Här talas det om metervara på höjden