Vi håller på med en omfattande renovering av vår källare och har tagit in en firma (helentrepenör) för detta. Jag trodde att jag kunde luta mig tillbaka (i alla fall lite) efter att ha gjort alla 3D-ritningar, måttsatta ritningar, materialval samt på plats förklarat ett antal gånger vad vi vill ha. Nu har det gått troll i detta och inte bara tidsplanen är den dubbla utan även jag har fått agera besiktningsman/projektledare och vid mina dagliga promenader ner i källaren kunna upptäcka byggfel/missar mm som har blivit fel och hunnit påpeka detta innan det var för sent...
Allt från att gipstak skruvats upp i taket med skarven mellan gipsskivorna mellan reglarna! (KAN man göra sådant fel!?) Garagegolvet har bilats upp fast vi inte skulle ha gjort det, att de missat att dra avlopp till tvättmaskinen och varmvatten till handfatet när de redan börjat isolera grunden med podränskivor..
Allt detta och lite till har ju skapat en del frustration och framför allt oro för att kvalitén inte ska bli bra. De fel jag har upptäckt är på "min" planhalva, dvs sådana saker som jag har koll på sedan tidigare renoveringar och intresse.. MEN nu till min fråga, när det kommer till gjutning av badrummet nere har jag noll koll på ifall de har gjort rätt och skulle vilja få lite feedback innan de gjuter.
Underarbete:
- Bilat bort gamla plattan och grävt ut jord för att få plats med isolering
- i botten har man lagt duk
- Sten/singel som har packats med "padda"
- Podrän ca 20 cm
- Armeringsnät nummer 1
- Slingor till golvvärme fastnärjlat på armeringsjärn 1
- Armeringsjärn nr2 som sitter på distanser så att det är luft mellan armeringsjärnen.
Är det ok att gjuta som det är uppbyggt?
Hur lång tid tar det att gjuta 12m2 med tombola? (tror den är på ca 160L som de har hyrt)
Hur lång tid skall detta torka/bränna innan man kan gå vidare?
- Efter detta är tanken att de ska flytspackla och få till rätt fall samt avsluta med klinkers.
Ok, nu är det gjutet och kan ju säga att det visuellt inte ser allt för bra ut, inte som på de bilder man kan se på nätet där det är jämt och fint..
Bifogar två bilder på källaren...
Två akuta frågor.
1. Ser gjutningen "normal" ut?
2. Gjutningen vart klar igår kl 20.00. Idag var det som en bastu i källaren när jag kom ner, man kan gå på golvet. Idag kl 12.30 vill de börja flytspackla!?!? Kan man verkligen flytspackla så tidigt?
Det där kan vara den fulaste gjutning jag sett. Även om det ska döljas med flytspackel så tycker jag att alla med nån form av estetiskt sinne inte borde lämna en gjutning sådär, det finns ju till och med synlig armering.
Det hade ju sannerligen inte skadat att sloda ytan, om inte annat för att få betongen att flyta ut bättre.
De var nog de värsta jag sett. Armeringsnätet är ju framme där med. Vill minnas att man ska vänta en månad innan man flytspacklar så fukten hinner dunsta ur betongen.
Om gjutningen ser ut som det där månlandskapet så bävar jag för hur deras flytspackling kommer se ut.
Ta mycket kort om de skulle bli några oklarheter sen.
Huga! Kan bara instämma med övriga... Vi flytspacklade efter c:a en vecka trots att det går mot råd för torkningstid, vi kunde helt enkelt inte vänta längre. Gick det bra? Svårt att se under flytspacklet
Håller själv på att göra det samma fast med 70 kvm källare men med 1 lager Isodrän och 2 lager EPS. Några reflektioner:
- att lägga två lager med armering har jag aldrig hört talas om i en tunn platta som din, antar att den första bara agerar infästning för golvvärmerören (finns isåfall bättre sätt att göra det på). Om den ligger utan distans på Pordränet så kommer den väl att rosta eftersom den utsätts för luft underifrån. Verkar rätt korkat om det stämmer!
- hoppas att de lade fiberduk på Podränet så betongen inte kan tränga ner och förstöra kapillärbrytningen. Det är väl därför som Pordrän använts istället för vanlig EPS med rejält lager makadam under?
- om jag kommer ihåg rätt så skall det övre armeringsnätet ligga minst 30 mm under betongytan. (standard är att den ligger på 50 mm distanser och att man gjuter 100 mm)
- om man som du skall flytspackla översta lagret så är det väl inte viktigt att jämna till betongen med sloda så den blir helt slät, men din är väl kanske lite väl ojämn. Kommer ju krävas tjockare lager med flytspackel bara för att komma över topparna på betongen. Flytspackel är dyrt jämfört med den korta tid det hade kostat att fixa ytan vid gjutning. (men spelar ju ingen roll om du har fastpris)
- betong har en fast bränntid på ca 28 dagar har jag för mig, sedan tar det några månader för plattan att torka ut byggfukten. Att du har Pordrän som kan "andas" gör att plattan även kan torkas ut nedifrån så torktiden förkortas (enligt reklam från tillverkarna iallafall...)
Håller med föregående inlägg, verkar tyvärr inte vara gjort av yrkeskunniga. Tänk på att det är ni som står med evtl. fuktskador i framtiden och kanske med klinker som lossar mm. Jag skulle inte ge dem mina pengar innan en besiktningsman uttalat sig.