Har fått för mig att jag ska ge mig på att gjuta en egen bänkskiva till vårt kök men har inte mycket erfarenhet inom området. Har läst på och satt mig in i själva processen men har lite funderingar.
Först och främst är det en ganska lång bänkskiva, 3600 mm, så frågan är hur tjock man ska gjuta med tanke på totala vikten och hur otymplig den kommer bli. Har funderat på runt 30 mm tjock, med två urtag för häll och diskho (700x400 ungefär). Vad tror ni?
Sedan funderade jag på hur man ska få till skarven mellan formplyfan. Spackla och slipa, silikonera eller går det att slipa ner en eventuell skarv?
Vilken typ av betong skulle ni rekommendera?
Och sista frågan, vilken tjocklek på armeringen?
Detta blir första projektet i vårt hus, en "budget" renovering av köket. Har renoverat en hel del innan men aldrig gjutit så det ska bli en kul erfarenhet. Inget som behöver bli perfekt utan vi vill testa och se hur det blir.

Hej! Jag återupplivar denna tråd då jag har en fråga. Bor i en villa där tidigare ägaren har gjutit bänkskivan själv tror jag, den ser ut att vara i betong. Nackdelen är att den lätt får fläcka och nu fick jag en stor fläck då skärbrädan låg kvar några timmar med fett under. Nån som vet om man kan behandla bänkskivan på något sätt för att få bättre motstånd? Samt hur man kan få bort fläckar?

• Bänkskiva i betong med fläckar, diskho till vänster och frukt i skål till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.