Byggahus.se

Gjuta 5 kubik betong i poolväggar med betongblandare!

1. G
    Medlem Nivå 1
    Nästa vecka är det dags att gjuta väggarna i min thermopool. Betongbil är inget alternativ så jag och 2 vänner ska blanda betongen själva och fylla väggarna med spannar. Är kanske galet men det enda alternativet då pumpbil inte når. Har nu två frågor. Eftersom det max får finnas sten på 10 mm i blandningen, kan man skippa den och endast blanda med cement och grus(0-8). Vi har räknad att vi ska hinna en pool på två dagar. Är det rimligt eller kommer det ta längre tid? Vi kommer att ha en 300 l och en 160 liters betongblandare.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Tiden är rimlig brukar räkna att tre man blandar och gjuter 8 m3 på en lång dag.

Varför max 10 mm, en blandning med 8-16 blir mycket starkare.

3. S
    Anonym
    räkna med att du inte fylller betongblandarna max.
    och varje blandning måste köras en viss tid efter att den är homogen

4. S
    Anonym
    skulle även tro att 8-16 skulle bli mindre vass än 0-8

5. M
    Anonym
    5 kubik, hmmmm. Säg att fallblandare kan ge ungefär 60% av sin totalvolym per blandning om det skall bli ordentligt blandat. 460/2=230 liter. Fyra blandningar med den stora och fem med den lilla ger ganska exakt en kubik. Gånger fem blir 20 blandningar med den stora och 25 med den lilla, eller ungefärligen 21-22 blandningar med båda då det verkar rimligt att båda fylls på/töms om vartannat. En hink rymmer 20 liter ungefär, det ger ca 250 st hällningar med hink. Jag hoppas du har samlat ihop ett bra gäng folk.

Vad gäller fraktionen bör det gissningsvis gå bra med gjutgrus 0-8 förutsatt att fraktionskurvan är jämn. Om det är speciella krav på vattencement-tal eller krav på specifik typ av cement för din pool utgår jag från att du har koll på.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Det står i instruktionerna att man inte får ha stenstorlek större än 10 mm. Rena spindelnätet av armering i väggarna med trånga utrymme som kanske ligger till grund för att man inte får ha större storlek.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Om man då skulle följa volymdelarna enligt finja betong så står det 1:2:1 3/4. Skulle man då istället kunna använda 1 del cement och 3 3/4 delar gjutgrus?

8. A
    Medlem · Nivå 8
    Vi var fyra stycken som gjöt min garageplatta. Två stycken 120 l tombola, 16 m3 betong. Det gick på 25 timmars kontinuerligt jobb.

• Laddar…
  9. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    Vi var tre stycken på två tombols

10. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Nej det blir inte bra, för att förhållandet cement- sand ändras, använd 4-8 makadam i stället det behövs krossmaterial för att det ska bli starkt.

11. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Hur långt bort har du poolen egentligen... Här hos mig hade de över 60 meter slang som de pumpade betong genom och betongkillen sa att de kan pumpa ett par hundra meter bort...

Det viktiga med Thermopoolen vad jag har förstått är att man ska ha samma konsistens hela vägen för att trycket ska bli jämnfördelat och så måste du få ur all luft. Vad säger tillverkaren om att blanda själv?

12. roland53
    Medlem Nivå 13
    Känns ju som att om man kan få cement och grus på plats på ett vettigt avstånd så borde man också få dit färdigblandad betong.
    Färdigblandad betong får jämnare kvalité.
    Är det inte isåfall bättre att använda polarna till att transportera den färdigblandad betongen från bil till byggplatsen med skottkärror än att själv också göra det tidsödande jobbet att blanda. :wow:

Men som tidigare inlägg. Det måste vara rejält långt avstånd för att inte en pump skall klara jobbet.

13. G
    Medlem Nivå 1
    Pumpbilen når ca 20 meter och den är 25 till början av poolen. Grejen är att slangen måste hänga uppifrån när man fyller väggarna. Vet inte hur lätt det är att hålla upp slangen i luften så den inte vidrör dom tomma blocken.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Stopp och belägg.

Man måste inte ha mastbil för att göra detta. Det går utmärkt att använda en vanlig pump + slang. Ja, det är förstås bekvämt att slippa brottas med en slang när den hänger från himlen och JA det är lite jobbigt att brottas med slangen vid påfyllning.

1. Använd cirka 2" slang sista biten, det blir väldigt tungt med grövre slang.
    2. Ha en kompis som hjälper dig med slangen, med att flytta gångbord, med att sticka ner den stående armeringen.
    3. Använd exakt rätt spec på betong, inte skb och vad du än gör, vibra inte.

Det kan gå väldigt tokigt när man fyller dessa väggar med betong om man inte gör rätt, kan återkomma med lite fler tips ikväll. Ska du fylla med pump och inte har gjort detta förut SKA du limma blocken med vinterskum. Det är inte så roligt om väggen brister i botten pga något litet hål eller att du fyller för fort....

Ärligt talat, lägg ner tankarna på att blanda själv. Det är dags att starta upp poolen nu och börja bada!

Här finns lite att läsa om att bygga thermopool samt det du behöver veta kring själva gjutningen....

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg54322#msg54322

Redigerat 23 apr 2015 09:46
    • Laddar…
  15. G
    Medlem Nivå 1
    Kommer att bli betongbil om det går att använda mindre slang.

• Laddar…