Nu håller jag på att färdigställer ett husbygge där jag har haft en rikthyvel samt en planhyvel huserandes. Då frugan inte tycker att det är bra inredning i vardagsrummet så kommer de åka ut i ett kallförråd. Snickeri ska byggas men tar ni iaf 2 år innan de får komma in i värmen igen. Hur behandlar jag maskinerna så de inte rostar? Bonus om man kan använda maskinerna under tiden även om jag måste spraya på mera medel.
Det jag rotade fram i förrådet som möjliga kandidater är dessa;
Flera burkar och sprayflaskor med underhållsprodukter för maskiner, ställda på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken är bäst tro eller finns annat som är bättre. Något jag bör undvika?

Bonusfråga. I brist på baxarsekt så försökte jag få ut hyvlarna på annat sätt varav en välte och det blev en del skador. Den värsta var att anhållet i gjutjärn knäcktes. Är det något som går att laga för en rimlig peng och få riktigt bra? Inget jag kommer lägga tid på nu men när väl snickeriet är klart.
Vält rikthyvel och planhyvel på marken utomhus med en pall med brädor och en pallkärra i bakgrunden.
Skapa konto
Rostig gammal planhyvel i ett verkstadsförråd med diverse verktyg och föremål i bakgrunden.
Skapa konto

A
Klisterolja/luftfilterolja är nog bra om grejerna ska stå utan att användas. Hartslösaren går ju bort. Felders metallglans har jag använt själv på maskiner vid ombyggnationer mm, men den är också rätt tjock och jobbig att berbeta. Iaf innehållet i min 15 år gamla förpackning.

Anhållet gör att nickelsvetsa och sedan planfräsa på nytt. Eller så tillverkar man en ny del. Det är inte billigt och kräver en del arbete men maskinen är så bra att jag anser att det är värt kostnaden med god marginal.

Om du får in maskinerna under tak så skall de klara sig om de är väl renghorda från spån och damm som samlar fukt och sedan inoljade och borden behandlade med något hålrumsvax för bilar till exempel TectylML

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det en lodrät spricka i lagerhuset vid kuttern?

Gjutjärn går att hårdlöda med kopparlod och tig-svets. Det är lite mildare iom att du inte behöver komma lika högt i temperatur. Men sannolikt behöver det ändå planfräsas.
Ett alternativ kan ju vara att du inte lagar utan istället sätter en bit planhyvlat formstabilt trä utanpå anhållet? Eventuellt förlorar du någon cm hyvlingsbredd men det går säkert att leva med.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tack för svar.

Provar klisterolja då eftersom jag har den.

Bra att veta att det finns alternativ för anhållet. Men får bli ett senare projekt. Det är ingen spricka vid lagerhuset ut bara en repa i färgen

Jag har haft min snickarbod i ett kallföråd med en sorptionsavfuktare utan några som helst problem med rost. Förutsättningen är förstås att rummet är något sånär tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.