Byggahus.se

Gjorde för stora hål i våtrumsgips för rören

565 läst  4 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har lyckats göra alldeles för stora hål vid rören för vatten till tvättstället. Ser riktigt risigt ut till och med.

Det är flera slangar som sitter tätt så jag gjorde helt sonika ett stort hål för alla. Alldeles för stort dessutom. Det hade varit väldigt pilligt och svårt att få till annars.

Min fråga är egentligen om plattsättaren som i framtiden gör våtrumsskyddet säger något om detta? Det är bakom en kommod så kommer aldrig synas, och utsatt för vatten ska det ju inte heller bli just där. Kan försäkringsbolaget anmärka på det i framtiden vid eventuella problem?

Om det inte är bra, vad föreslås att jag gör för att det ska bli fackmannamässigt utfört?
    Kan man använda någon form av spackel, eller bör jag byta ut hela skivan?

Vid duschen är det klockrena hål förövrigt!

Redigerat 22 jul 00:13
  2. Bästa svaret

E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    För att tätskiktet ska bli rätt och riktigt så måste det ju täta mot både väggen och rören. Om det direkt inte finns någon vägg att täta emot runt rören så blir det svårt att få till tätskiktet.

Byt ut skivan, eller en del av den, och var noggrann med mått och håltagning.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar!

Jag ger mig på det imorgon!

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Och något känns fel när du skriver att rören sitter så tätt att det är svårt att göra enstaka hål. Rören måste ju sitta på ett avstånd från varandra så den som gör tätskiktet kan täta runt varje enskilt rör.

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Kan bara instämma med övriga...
    Det där är bara att göra om och göra rätt...

Slangar som sitter tätt ????
    Är det rör-i-rör ska de ju sitta med bockstöd och vara fixerade.
    ALLA rör ut genom väggarna ska vara fixerade så de inte kan röra sig när rörläggaren ska koppla för då riskerar ju tätskiktet runt rören gå sönder ganska lätt och allt är ogjort arbete.

Ska du hyra in tjänsten med fuktskyddning från seriös hantverkare så finns det ingen sådan som fuktskyddar om inte rören sitter med godkända avstånd från varandra och/eller har max 2mm springa runt rören då tätskiktet med rörmanschetter ska läggas.
    Oavsett om det är i en kommod där det sällan kan hända något så är ju reglerna där och måste följas.

BILD ??

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka