Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare

39k läst  140 svar

Nästa tråd i Köpa & sälja hus
  1. T
    Medlem Nivå 3
    Lämnade över mtt hus den 1 juni i år till ett äldre norskt par. Gick då igenom det mesta i huset hur allt fungerade och dyligt. Fick bra respons från köparna som verkade nöjda. Jag hade vid detta tillfälle med mej en kompis för jag hade lite onda aningar. Talade om att jag hade gjort flytt städen själv och att det kommer jag inte göra igen. De hade ett hus på annat ställe i Sverige som de hade sålt. Visste att de inte skulle flytta in direkt. De skulle köra sina grejer nån gång i mitten av juni sen flytta in i slutet på juni. Har inte tänkt mer på detta men i måndags kom ett mycket välskrivet mejl som de tydligen har skickat till mäklaren och klagat på flyttstädningen. Detta mejl är daterat 28 juni, Eftersom mäklaren sagt till dem att klagomålet kom in för sent så skickar de mejlet till mej och säger att det inte kommer in sent eftersom de bara varit i huset korta stunder och vid övertagandet när jag visade dem runt så därför hade de inte märkt den dåliga städningen plus att jag hade skyndat på dem vid övertagandet, Det de klagar på är att tvättmaskin var väldigt skitig i tvättmedelsfacket och det kom ut kloak vatten ur den. Diskmaskinen var heller inte rengjord lika med ugnen, Sen var fläkten skitig både in o utvändigt,,,Att jag hade haft sotaren där samma morgon för en rengöring av fläkten som ingår i ett Ftx system och detta kostade över 800 kr det skiter de i. Säkert var det nån fettfläck kvar efter honom men han visste att jag skulle lämna över huset samma dag. Och vi stod vid fläkten när jag förklarade hur det fungerade med de olika lägena på fläkten.Diskbänken var oxå i bedrövligt skick. Behövdes mycket rengöring för att få den fin igen.För allt det extra arbete de lagt ner vill de ha en liten ( deras ord ) ersättning på 15000 kr......Tar mycket illa vid mej av detta då jag har lagt ner så mycket jobb på denna städning viket jag oxå har vittnen på. Lånade en ångtvätt av en kompis för att få ugnen så ren det gick. Är ju lite rättslös känns det som då jag inte tog in städfirma så nu vet jag inte vad jag ska göra, Betalar inte några 15 tusen för något jag inte är skyldig till. Har försökt leta på nätet om nån hamnat i samma situation lr vad som egentligen gäller vid flytt städ.

2. D
    Medlem · Nivå 15
    Är de inte nöjda ska de omedelbart be dig åtgärda. De kan inte komma och kräva kompensation för något i efterhand. Summan de begär ligger ju dessutom över vad en normal flyttstädning kostar. De har inte rätt till något i det här läget. Begagnade prylar blir ju normalt sett inte spegelblanka.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Precis vad jag skrivit till dem. De har ju inte gett mej tillfälle att varken se lr åtgärda det de klagar på men tror de kommer att försöka dra detta så långt det går.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 3
    Fick offert på 5500 kr efter rut så detta är nästan 3 ggr så mycket.

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 3
    Om de tillträdde första juni hade de väl all tid i världen efter det att undersöka saken. Om de prioriterat något annat är det inte ditt problem.

6. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Låt dem klaga, de har inget case.

7. T
    Medlem Nivå 3
    De litade på mej skriver de då allt var fint och städat på utsidan.....Och sen bodde de ganska långt bort men va lång tid kan det ta att kolla över ett tomt hus lr när de var där med möblerna i mitten av juni.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 15
    Efter som du trotts allt har städat så skulle ju en ev ersättning vara under 5500kr. Men nu är det ju något sent att kräva det. Att slippa sådant här är ju en stor anledning till att anlita en städfirma. Ofta har man ju fullt upp ändå i samband med flytt. Men visst kan det kännas somen onödig utgift. Jag förstår att du ångrar att du inte tog firman nu.

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 3
    Grejen är att från det de tillträdde är det deras kåk och deras ansvar att kolla att allt är som det ska.

10. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Har man inte tid att titta på huset man har köpt, så kan man inte komma och klaga i efterhand, när man får lust. Fast det är bara min åsikt, inte underbyggt.

Det är alltid en skillnad på vad som är acceptabel nivå på en flyttstädning och hur rent man vill ha det när man flyttar in. Jag löser det genom att städa när jag flyttar in, då får jag det så rent jag vill ha det och jag vet att vattenlåsen är rensade och alla andra skrymslen som jag aldrig mer kommer att städa, har då blivit rengjorda.

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Bara att säga samma sak som mäklaren. Klagomålen kom för sent. Svara inte ens i sak.

12. T
    Medlem Nivå 3
    Ångrar det bittert då det tog i princip hela maj. 170 kvadrat hus med dubbelcarport och stort förråd . Ville heller inte dra in ngn annan så jag gjorde all städ själv. Idiot.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 3
    Att köparna kommer fyra veckor senare och gnäller på småsaker ska du inte bry dig om. De hade säkert gnällt även om du anlitat en städfirma. Sen kan de gnälla bäst de vill, det angår inte dig längre eftersom det är deras hus och de för sent för att det ska vara ditt problem. Ta en pilsner och njut av sommarnatten.

14. D
    Medlem · Nivå 15
    Fördelen med att ha en firma är att man kan hänvisa alla klagomål dit.

• Laddar…
  15. E
    Medlem · Nivå 21
    Och det viktigaste är att, även OM det var dåligt städat, så kan man inte beställa ett jobb och kräva att någon annan ska betala. För OM det skulle behövas mer städning så skulle dom låtit dig avgöra vem som skulle städa. Dom försöker bara klå dig på pengar. Dom hade ju möjligheten att klaga på städningen innan dom köpte huset.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: