Hur sågar man bröstlist i trapphörn så det blir rätt? Har försökt på flera sätt men det blir inte bra. Lägger in bild. Både golv och hålkärlslist klarar jag av men det här har fan besegrat mig känns det som.
Hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjälp!
Svår list i två vinklar. Jag har ingen "rätt" lösning. Men har sett att vissa delar upp vinkeln så att du gör en vanlig 45/45 vinkel i hörnet, som om den inte även skall vinklas nedåt. Detta i form av en kil där botten är 0. Den andra sidan av kilen delar du upp i vinkel med anslutande list nedifrån alltså typ 22,5.
En annan lösning är att sätta en hörnkloss. Kanske inte den mest önskvärt lösningen, men kan faktiskt bli riktigt snyggt om man hittar eller tillverkar en i rätt stil.
Lycka till! =)
En annan lösning är att sätta en hörnkloss. Kanske inte den mest önskvärt lösningen, men kan faktiskt bli riktigt snyggt om man hittar eller tillverkar en i rätt stil.
Lycka till! =)
Ett alternativ är att jobba med två små passbitar. Dessa har till uppgift att agera mallar så du hittar rätt vinkel. Passbitarna bearbetas med rasp tills du är nöjd. Därefter får du försöka ställa in sågen efter dessa. Det är flera moment, (provsåga tills sågen är rätt inställd), innan rätt list sätts i sågen, då blir det ingen överraskning att det kommer passa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag har testat problemet i ett 3D program. Jag tror också att hörnkloss blir den snyggaste lösningen. Hörnklossens översida bör vara horisontell.
Gersåg och använd en spillbit som du sågar tills den passar rätt (ha sågen nära till hands) och sedan tar du din långa bit när sågen är inställd. Var noga med att första biten verkligen ligger rätt, mitt i hörnet, en millimeter fel och det är omöjligt att lyckas snyggt.
Håller med, men om man gör som jag skrev tidigare kommer man inse att man måste ta det sista med rasp/fil på ovansidan av den nedre, där får man lacka på lite färg på den ytliga lilla snittytan, precis i hörnet.useless skrev: