Byggahus.se

Gipstak avstånd på gles?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Ska sätta upp ett nytt tak till badrummet.
    Hade tänkt mig 13mm gipsskivor.
    Takstolarna är c/c 1200 vilket är det minsta avstånd på glespanel typ 28/70?
    Kommer även att sätta upp downlights och hinkarna jag köpt är 300x300x150 så c/c måttet mellan burkarna blir över 300.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Har för mig att det är 400 eller 450 mm som är max c/c. (Antar att det är det du frågar efter, inte vilket som är minsta avstånd).

3. S
    Bannad Nivå 1
    undertak har man alltid 300mm c/c!
    klart man kan sära på det.
    glesa så du får imellan burkarna.
    no prob

mvh
    speedomac

4. S
    Medlem Nivå 6
    hej! cc 300 är nog det mest vanliga,passar till alla skivstorlekar.kapa glesen.

5. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, det har man inte alltid. Ofta, men inte alltid. Och maxavståndet som tillåts av gipstillverkarna är 400 eller 450 c/c.

6. K
    Medlem Nivå 2
    ja visst är det max c/c jag menar,blir väl 350-400 c/c på dom "rader" som spottarna sitter och ev.lite tätare mellan dom andra.
    Lite jobbigt o kapa glesen,borde bli klenare oxå när glesen blir smalare får kapa 35mm på var sida vid burkarna.

7. S
    Bannad Nivå 1
    skulle du glesat undertak å sen sprutat me lösull på 40-45?

man glesar 300mm c/c

speedomac

8. S
    Bannad Nivå 1
    precis!
    glesa 300 mm
    när en burk kommer *växlar * du bara av med en vid sidan om!!!
    kanon

speedomac

9. J
    Medlem Nivå 15
    Här har inte nämnts någonting om att gipsen ska bära isolering av den tjockleken. Om glesen är till för att bära gipsen så räcker det med 400 eller 450 c/c.

Sedan vet jag inte riktigt hur du menar med "man glesar 300 mm c/c". Det är uppenbarligen olika, och beror på omständigheterna. I det här fallet vore det ju direkt dumt, då man får problem med burkarna. Det vettiga om man har 1200-gips är att köra 400 c/c, så man slipper haka i glesen för att få dit burkarna.

10. S
    Bannad Nivå 1
    jon
    vad krev jag i första inlägget?
    sätt glesen så du anpassar burkarna!

sen hade problemet vart bäst med att köpt burkarna som skall vart till 300 c/c
    idag skall man undvika 1200mm gipsen då det är tungjobbat!
    på byggena finns den ej mera, ej på det stora jag e på.!

11. J
    Medlem Nivå 15
    Och då blir det ju inte 300 c/c utan lite mer, eller hur? Då känns det vettigare att köra på 400 direkt så man får skivskarvarna över glesen automatiskt.

12. K
    Medlem Nivå 2
    ok vilken tjocklek på gles rekomenderas

står inget på gyprocs sida
    till 13mm ergo står det c/c 400 tvärs http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/80C393993B5D8357C12571260044C05A/$FILE/Ha_hem.pdf

Har det någon betydelse om man lägger skivorna längs med glesen?

13. S
    Bannad Nivå 1

varför skall du köra 400?
    å behöva köpa monster skivorna?

trådägaren: hur stort e badrummet? hur många burkar?

mvh
    speedomac

14. S
    Bannad Nivå 1
    skivorna monteras *med* glesen!
    28x70 skall du ha!
    13 mm gips
    speedomac

15. K
    Medlem Nivå 2
    bad rummet är ca 4m2 blir fem spottar och jag har inte tänkt o köra 1200 skivor det är avståndet mellan takstolarna som jag ska fästa glesen i som är 1200 c/c.
    den längsta väggen är lite drygt 2,5m som glesen följer så det hade passat bra o köpa två st 900x2700 och bara fått en skarv att spackla.