Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

gipsskruv, tak, punkterad ångspärr?

1. I
    Medlem · Västerbotten · 549 inlägg

importensketsig

Medlem
    Hej,

När jag köpte glespanel till innertaket i garaget högg jag bara billigast möjliga, som råkade vara ynka 17mm tjock. Tänkte inte mer på det då, men nu när gipset ska på kommer jag på att eftersom ångspärren ligger ovanpå glesen så borde det väl vara av stor vikt att inte ha för långa gipsskruvar som går igenom glespanelen och punkterar ångspärren?

Blir ju rätt lite trä att dra i tyvärr .. med 13mm gips eller om takgipset är 12.5mm borde jag ju alltså itne kunna ha längre gipsskruv än .. tja 28mm?

2. MaZtoR
    Medlem · skåne · 548 inlägg

MaZtoR

Medlem
    Gipsskruv för stålreglar är bara 25mm. Har aldrig provat att sätta dem i trä men det borde ju fungera. Kan kanske vara värt att skruva lite tätare än vanligt dock.

3. L
    Medlem · Uppsala · 68 inlägg

Linkan222

Medlem
    Hur tätt sitter glesen och har du 120 mellan takstolarna? Känns ganska klent med 17mm gles. Funkar säkert om du inte ska spackla och måla men annars finns det nog risk att det spricker. Funkar utmärkt att dra 25mm skruv för stålregel i trä, skulle nästan säga att den drar bättre än den för trä

4. I

importensketsig

Medlem
    Japp 120 mellan takstolarna, glesen satte jag på C/C 30.. hade tänkt sätta takgips med fas, dvs ej spackla mellan skivorna, bara för skruvarna, sen måla.

Låter som jag för ta stålregelskruv helt enkelt. Som tung forumsurfare är jag förvånad över att inte förut ha sprungit över funderingar gällande att akta sig för att punktera ångspärr när man sätter takgips ..

5. J
    Anonym

John J

Anonym
    Varenda person som spikar upp en tavla eller sätter upp en hylla på en yttervägg gör hål i ångspärren.

6. I

importensketsig

Medlem
    Jo fast inte åttifemtusen hål .. om man inte är stans största miniatyr-tavel-fantast :) Med för långa gipsskruvar till takgipset borde man ju helt ta väck nyttan av plasten rentav..?

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Uppsala · 68 inlägg

Linkan222

Medlem

Sätter du gipsplank ska det väl hålla med 17mm gles.

Anleningen till att det inte är ett problem är väl för att man använder 28x70 som gles om man följer "byggstandard" och sedan 32mm skruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.