Gipsskivan har blivit porös

3k läst  5 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag renoverar rätt friskt i mitt hus, och har sprungit på en gipsskiva bakom ett gammalt el-element, där skivan blivit helt porös så att jag kan smula sönder den med fingrarna. Samma sak fann jag även i en takgipsskiva precis runt en lampinfästning.
    På båda ställena är det rimligt att fukt har kommit in. (Taket är omlagt och det kan ha läckt historiskt, och väggen är en yttervägg).

Vet någon vad som gör att gipset blir sådant? Fukt, värme eller en kombination?

/Jonas

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Jag tror att gipsskivan blivit utsatt för fukt och sedan torkat upp. Kort svar men det är så jag tror att det gått till.

3. Symphony X
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Problem med porös gips bak elradiatorer är väldigt vanligt då värme över 50 grader bryter ned gips.
    Det behövs således inte vara någon fuktpåverkan som gjort dina skivor porösa.

MVH Mattias

4. P
    Medlem Nivå 4
    Helt riktigt som Mattias skriver. Gips tål inte att utsättas för värme långvarigt. Hade samma fenomen bakom min täljstensugn märkte jag när den revs ner för ommurning. Kollade med fackfolk om detta och fick det bekräftat. Gick ju att trycka tummen rakt igenom utan motstånd.
    Du har alltså troligtvis inga fuktproblem.

Jag satte minerit istället för gips bakom kaminen och då blev det bra.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Verkar rimligt. Radiatorn var underdimensionerad, så den har eldat på som sjutton. Taket har nog däremot sett lite fukt.
    Tack /Jonas

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    http://www.norgips.se/norgips/faq

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: