Byggahus.se
A
Efter mycket slit med att sätta upp gipsskivor återstår det nu en liten vägg höjd 240 cm, bredd 120 cm som ska få en gipsskiva. Denna vägg har både ett ytterhörn och ett innerhörn (det är baksidan på en garderob från 1968 som nås från hallen utanför). Det ser ut som att det skulle bli svårt att få denna vägg fin och jämn utan gipsskiva (det är spånskiva utåt nu) och det är ganska stor glipa i innerhörnet nu.

Som gipsskivorna satts nu så har inga fasade gipsskivekanter satts i hörnen, utan gipsskivorna har delats för att få en rak kant i hörnen.

Man kan ju tycka att en gipsskiva med standardbredd 120 cm är en perfekt kandidat till denna vägg, men nu kommer vi till kuggfrågan:

Finns det gipsskivor att köpa som ej har fasade kanter, eller hur gör man när hela bredden på en gipsskiva går åt? Tar jag gipsskivan som den är så får jag fasade kanter i både inner- och ytterhörn. Ska man knäcka en hel och fin gipsskiva för att få raka kanter i hörnen? :x

Nu vet jag heller inte om det finns så mycket att fästa i på mitten av denna vägg.. Men jag räknar med att det finns något regelverk som utgör stomme för garderoben åtminstone ute vid hörnen.

Redigerat:
Lägga skivan ner kanske? Du får skarven på mitten av väggen horisentalt.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Dela skivan på längden och sätt den vänstrs biten till höger och tvärtom. Då får du försänkningarna i mitten

• Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
A
Tack för svaren! Det blir väl till att knäcka en hel och fin gipsskiva som har helt rätt mått för att få den att passa. 😀

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Sätter plåthörn och spacklar

Har skivor utan fasad kant försvunnit helt?
Har för mig att de finns på tex byggmax, något billigare än med fasad kant

A
Jag har inte hittat någon skiva med raka kanter på ByggMax, bara svensk standard och EU-standard.

Varför inte skruva upp skivan som den är? Det är ju bara att spackla igen fasningen.

Det är nästintill omöjligt att få ytterhörnet snyggt med den fasade kanten

Poxeman skrev:
Det är nästintill omöjligt att få ytterhörnet snyggt med den fasade kanten[/QUOTE

[media]
35 kr och du får ett perfekt hörn att spackla efter och så tål hörnet stötar bättre

Fast hörnet blir inte 90 grader

Poxeman skrev:
Fast hörnet blir inte 90 grader
Ok vad är det för grader på hörnet ?

peternicklas
Du spacklar det som vanligt och sedan drar du av med 2 spackelspadar samtigt, en spackelspade på var sida och lägger dem ovan på varandra. Du får göra det några gånger innan man får till hur man ska göra men sedan blir det riktigt bra.

Sätt hörn skydd

Polos skrev:
Ok vad är det för grader på hörnet ?
270...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.