7 786 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Gipsputs på betongvägg
Har tänkt ytbehandla några lättbetongväggar (prefab-villa) invändigt med gipsputs, som ger en snygg jämn finish och döljer skarvar mellan betongblocken (som "nätas" innan man gipsputsar ovanpå), och som man sedan kan måla på.
Några frågor;
1) Vilken tjocklek på gipsputsskiktet är lämpligt? Jag har hört olika bud - 5, 8 och 10 mm - men vad är det egentligen som avgör; vad motiverar ett skikt med gipsputs på 10 mm om nu 5 mm blir betydligt billigare?
2) Om man ändå ska sätta väggkakel/-klinkers på några av dessa betongväggar, t ex i badrum, är det då bättre eller sämre att gipsputsa först? Med primer och bra fästbruk, verkar det intuitivt för mig som att ett lager med 5-10 mm gipsputs nästan blir lite "överflödigt" om man ändå ska sätta klinkers på en betongvägg. Eventuella skarvar mellan olika väggblock, som ju försvinner bakom "nätning" och gipsputsning, döljs ju även bakom klinkers.
3) Samma fråga som (2) men om man ska sätta vävtapet på betongväggen; blir det bättre med 5-10 mm gipsputs som grund eller är detta helt meningslöst och överflödigt i så fall?
4) Samma som fråga (2) men om man ska sätta träpanel?
Några frågor;
1) Vilken tjocklek på gipsputsskiktet är lämpligt? Jag har hört olika bud - 5, 8 och 10 mm - men vad är det egentligen som avgör; vad motiverar ett skikt med gipsputs på 10 mm om nu 5 mm blir betydligt billigare?
2) Om man ändå ska sätta väggkakel/-klinkers på några av dessa betongväggar, t ex i badrum, är det då bättre eller sämre att gipsputsa först? Med primer och bra fästbruk, verkar det intuitivt för mig som att ett lager med 5-10 mm gipsputs nästan blir lite "överflödigt" om man ändå ska sätta klinkers på en betongvägg. Eventuella skarvar mellan olika väggblock, som ju försvinner bakom "nätning" och gipsputsning, döljs ju även bakom klinkers.
3) Samma fråga som (2) men om man ska sätta vävtapet på betongväggen; blir det bättre med 5-10 mm gipsputs som grund eller är detta helt meningslöst och överflödigt i så fall?
4) Samma som fråga (2) men om man ska sätta träpanel?
Hej Byggare Anders,
Eftersom ingen annan svarar så svarar jag själv;
1) Efter samtal med branschfolk verkar den vanligaste metoden vara, att gipsputsfirman sätter upp lodräta distanser (av rostfritt stål) på väggarna som bygger 6 mm. Dessa lodas dock in, så att gipsputsytan ska bli exakt vertikal. Detta betyder, att om själva väggunderlaget är t ex 3-4 mm ur lod, så blir det färdiga lagret gipsputs ca 6 mm tjockt i ena änden och ca 9-10 mm i den andra. På helt slätt ("stålslipat") betongunderlag bör man ha primer först innan man lägger på gipset.
2) Kakel och klinkers monteras bäst direkt på betongväggen, alltså ej med ett extra lager gipsputs mellan.
3) Samma som (2), men eventuella ojämnheter bör spacklas först.
4) Samma som (2).
Hoppas du är nöjd med svaren Byggare Anders, hör av dig om du har ytterligare frågor.
Eftersom ingen annan svarar så svarar jag själv;
1) Efter samtal med branschfolk verkar den vanligaste metoden vara, att gipsputsfirman sätter upp lodräta distanser (av rostfritt stål) på väggarna som bygger 6 mm. Dessa lodas dock in, så att gipsputsytan ska bli exakt vertikal. Detta betyder, att om själva väggunderlaget är t ex 3-4 mm ur lod, så blir det färdiga lagret gipsputs ca 6 mm tjockt i ena änden och ca 9-10 mm i den andra. På helt slätt ("stålslipat") betongunderlag bör man ha primer först innan man lägger på gipset.
2) Kakel och klinkers monteras bäst direkt på betongväggen, alltså ej med ett extra lager gipsputs mellan.
3) Samma som (2), men eventuella ojämnheter bör spacklas först.
4) Samma som (2).
Hoppas du är nöjd med svaren Byggare Anders, hör av dig om du har ytterligare frågor.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Hej, Jag har gjort precis samma sak i min källarvåning. Jag hade ojämna betongväggar, vilka sedan skulle kaklas. Jag valde att gipsputsa dessa. Köpte avdragarbanor som jag lodade in och fäste med kluttar av gipsputsen, sedan fyllde jag mellan med en skånska. Vatten och skurbräda för slutfinnish.
Nu kaklar jag och är väldigt glad för de jämna och fina ytor som blev.
Nu kaklar jag och är väldigt glad för de jämna och fina ytor som blev.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lämna gamla värmerör i betongvägg/golv
Värme allmänt -
Putsa väggar i källare med gipsputs
Färg, Måla & Tapetsera -
Få ut plugg ur betongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla och/eller gipsputsa betongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Betongväggar i kök, spackla eller gipsputs innan målning?
Byggmaterial & Byggteknik