Kan någon rekommendera vilken plugg jag skall ha till enkelgips?

Jag sätter ofta upp kabellister och liknande saker på gipsväggar med enkelgips.
Det är alltså inte frågan om några direkta belastningar så mollyplugg och annat avancerat går bort.

Däremot är det för dåligt att bara skruva rätt in i gipsen, man vill ju att listerna ändå skall sitta fast.

Så jag vill ha tag i en bra och billig plugg att trycka in. Jag vill ha "vanlig" plugg så att jag enkelt kan välja den skruv som passar för tillfället. Sådana där "nylonplugg" är ofta helt blanka i början (längst in/ut på pluggen) så då får man inget fäste på en enkelgips.

Tacksam för tips.

Gipsankare.
4043-3.png

E-1509110

Jag brukar ha en skruvmejsel med en 5,5mm borr för sexkantsfäste för att borra hål i gipsen innan jag pluggar, det går snabbare än att byta mellan bit/borr i maskinen :)

De där sistnämda är skitbra. Syns knappt när man drar ut dem heller, om man ångrar montaget.
Annars är väl enkel rödplugg(eller mindre) helt ok till kabelkanaler? Ingen vikt att prata om.

Tack Daniel78 som förstod vad jag letar efter. Skillnaden mellan olika sådana här billiga plastplugg är att en del inter har "vridskydd" och blir då ganska värdelösa i tunna enkelgips-skivor.

Skall se om jag hittar nåt liknande på nån av de vanliga butikerna.

Daniel78 skrev:
Jag brukar ha en skruvmejsel med en 5,5mm borr för sexkantsfäste för att borra hål i gipsen innan jag pluggar, det går snabbare än att byta mellan bit/borr i maskinen :)
Själv skippar jag borret och kör stjärnskruvmejseln rätt i väggen. Blir ett fint runt hål i dubbelgips iaf.

raveper skrev:
Själv skippar jag borret och kör stjärnskruvmejseln rätt i väggen. Blir ett fint runt hål i dubbelgips iaf.
Nackdelen med den manövern (har själv gjort så i många år) är att skivan kan spricka upp rätt fult på baksidan, jag rev en vägg som jag monterat några plugg i med skruvmejsel-metoden och såg hur fula hålen blev, sedan dess använder jag en borr :)

martinradbo skrev:
Tack Daniel78 som förstod vad jag letar efter. Skillnaden mellan olika sådana här billiga plastplugg är att en del inter har "vridskydd" och blir då ganska värdelösa i tunna enkelgips-skivor.

Skall se om jag hittar nåt liknande på nån av de vanliga butikerna.
Thormans-plugg säljs överallt tycker jag, senast jag fyllde på plugg-väskan så köpte jag några förpackningar på Maxi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.